De dagen dat elektrische auto’s opvallend duurder waren om te herstellen, komen aan hun einde. Volgens recente verzekeringsgegevens in de Verenigde Staten lag de gemiddelde herstellingskost voor een niet-total loss elektrische auto vorig jaar op 6.236 dollar. Dat is niet alleen een daling van 3% tegenover 2023, maar ook nagenoeg gelijk aan de herstelkosten van moderne benzine- en dieselwagens.
Extra kalibratie
Niet ten onrechte wordt vaak beweerd dat elektrische wagens torenhoge herstellingskosten hebben, met de batterij als grootste pijnpunt. Die zit meestal in de vloer van de auto en kan bij schade vlotjes 15.000 euro kosten. En er wegen andere pijnpunten door. Zo zijn er voor elektrische modellen minder grijze onderdelen als budgetbewust alternatief voor de originele in omloop, wat ook een vertragend effect heeft op de wachttijden. Sommige onderdelen zijn ook duurder, omwille van het gigacastingprocedé bij de assemblage dat verschillende stuks bundelt als één.

Bovendien verloopt het herkalibreren van een elektrische auto na ongeval omslachtiger dan bij een traditioneel model. Elektrificatie maakt de voertuigarchitectuur complexer en vergroot de onderlinge verbondenheid van systemen. Bij een ongeval lopen daardoor meer componenten risico op storing, wat extra ijking vereist.
Advertentie – lees hieronder verder
Bijna gelijk
Maar als we het 2024 EV Collisions Insight Report van Mitchell mogen geloven, verkleint het verschil in herstellingskost snel. Mitchell is een Amerikaans bedrijf dat technologieoplossingen voor verzekeringen en schadeherstel levert. “Hoewel voertuigen met een interne verbrandingsmotor nog steeds de laagste gemiddelde herstelkosten hebben, liggen de kosten voor nieuwere modellen dicht bij die van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-inhybrides (PHEV’s),” stelt hun rapport.
De gemiddelde schadeclaim voor een plug-in bedroeg vorig jaar 5.583 dollar, terwijl voertuigen met een klassieke verbrandingsmotor gemiddeld 5.066 dollar aan herstellingskosten genereerden. Voor nieuwere modellen op fossiele brandstof liep dat bedrag op tot 6.127 dollar, amper 109 dollar minder dan bij een elektrische auto. Welke modeljaren precies in de analyse zijn opgenomen, vermeldt Mitchell niet.
Een ander opvallend cijfer: het aantal total losses - wagens die onherstelbaar zijn verklaard - nam toe bij alle voertuigtypes. Bij elektrische auto’s steeg dat percentage van 8% in 2023 naar 10,2% in 2024. Die stijging heeft mogelijk te maken met het recordaantal elektrische wagens dat vorig jaar werd verkocht. Ook het aantal schadeclaims nam toe: een stijging van 38% tot een frequentie van 2,71%.

Tesla vaak vertegenwoordigd
Kijken we op modelniveau, dan was de Tesla Model Y vorig jaar het vaakst betrokken bij een schadeclaim: 31,43% van gevallen betrof dit model. Op de tweede plaats volgt de Tesla Model 3 met 29,86%, al zag dit model 4,67% minder claims dan het jaar ervoor. Zijn SUV-broer kende daarentegen een stijging van 7,58%, wellicht het gevolg van zijn groeiende populariteit van de laatste jaren. Op de derde plaats komt de Ford Mustang Mach-E met 6,37% van de schadeclaims, gevolgd door de Tesla Model S (5,53%) en de Model X (4,58%). Eens te meer klimt Tesla opvallend hoog in de statistieken, maar goed, de gegevens zijn van toepassing op de Amerikaanse markt, waar het marktaandeel hoger ligt.
Hoewel het aantal schadegevallen en total losses bij elektrische auto’s toeneemt, is de daling in herstelkosten een positief signaal. De gebruikskosten van elektrische auto’s dalen en dat zou meer consumenten kunnen overtuigen om de overstap te maken naar elektrisch rijden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be