Automarkt

Studie: Belgen betalen te veel voor onderhoud en herstellingen van auto’s

Uit een recente studie van Carly, specialist in autodiagnoses, blijkt dat Belgen tot 20% te veel betalen voor bepaalde autoherstellingen. De analyse, gebaseerd op meer dan zes miljoen diagnoses, wijst op aanzienlijke prijsverschillen tussen de theoretische en werkelijke kosten.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 11 okt. 2024 | Leestijd: 3 min

Liggen de prijzen voor autoherstellingen in België vaak veel hoger dan nodig? Volgens een studie van Carly is dat het geval en zouden Belgische automobilisten tot 20% kunnen besparen op bepaalde herstellingen, vooral voor motorproblemen.

Om tot dit besluit te komen, analyseerde Carly meer dan zes miljoen diagnosesessies die uitgevoerd werden via hun OBD-scanner, een apparaat dat de gezondheidstoestand van auto’s controleert. De analyse gaat over de jaren 2022 en 2023 en betreft de klanten van het bedrijf in Frankrijk (300.000 klanten) en België (80.000 klanten).

Advertentie – lees hieronder verder

20% meer

Voor mechanische herstellingen (oververhitting, versleten bougies enzovoort) zijn de prijsverschillen opvallend groot, vooral bij merken als Toyota en Opel. In sommige gevallen betalen Belgische automobilisten tot 20% meer dan de theoretische herstellingskosten. Niet verrassend: de duurste merken zijn Mercedes, BMW (tweede) en Audi (derde). Dat valt ook te verklaren door hun geavanceerde technologie. Carly wijst erop dat Belgen voor transmissieproblemen gemiddeld 10 tot 12% meer betalen bij merken als Audi en Mercedes. In Frankrijk loopt het verschil op tot 21% meer, vooral voor Volkswagen-modellen. Voor onderhoud en herstellingen aan remsystemen betalen Belgen gemiddeld tussen 9% en 11% meer dan de geschatte kosten.

1188

Meer pech voor elektrische voertuigen?

De Carly-studie gooit ook roet in het eten als het gaat om geëlektrificeerde auto’s, dus hybride of elektrische modellen. Vaak wordt aangenomen dat deze auto’s minder last hebben van pech. Maar dat is niet wat de OBD-systemen van Carly vaststellen. En de reden is heel eenvoudig: geëlektrificeerde auto’s kampen vaker met elektronische problemen, omdat er meer elektronica aan boord is. In de ranglijst van het bedrijf van aandrijflijnen die waarschijnlijk defect raken, doen hybride en elektrische auto het niet goed. Ze lijken kwetsbaarder dan hun tegenhangers op fossiele brandstof.

Kilometertellerfraude blijft bestaan

Naast de herstellingskosten bekeek Carly in zijn studie ook de fraude met de kilometerstand, een hardnekkig probleem in de autowereld. In België gaat het om ongeveer 6% van de auto’s, een relatief laag cijfer in vergelijking met andere landen zoals Frankrijk (11%) of Duitsland (12%). Het Car-Pass-systeem, dat het mogelijk maakt om de kilometerhistoriek van voertuigen in België te controleren, beperkt deze fraude sterk. Toch is er nog altijd sprake van een zekere hardnekkigheid, vooral door internationale verkopen of wanneer Belgen tweedehandswagens kopen in het buitenland. Gemiddeld wordt 40.000 km teruggedraaid, wat resulteert in een aanzienlijk financieel verlies voor de kopers.

19605

Carly informeert over herstellingskosten

Maar hoe weet je of je te veel betaalt? Om consumenten te begeleiden, heeft Carly een online platform gelanceerd dat, op basis van enkele gegevens van de auto (het model, de inschrijvingsdatum, de kilometerstand en de opgemerkte symptomen en problemen), een indicatie geeft van zowel de kosten van de onderdelen als de werkuren.

Concreet presenteert het platform drie prijsniveaus: een gunstige, gemiddelde en hoge prijs, zodat gebruikers de kosten beter kunnen vergelijken en de beste optie kunnen kiezen. De tool maakt echter nog geen onderscheid tussen officiële dealers en onafhankelijke garages, wat natuurlijk de werkelijke kosten van herstellingen beïnvloedt. Om automobilisten nog verder te helpen, heeft Carly een online community gelanceerd waar gebruikers informatie en advies kunnen uitwisselen. Deze functies zijn gratis beschikbaar, zodat iedereen de diagnoses beter kan begrijpen en weloverwogen beslissingen kan nemen over het onderhoud. Of hoe het internet echt kan helpen.

Merken met het grootste risico (Carly, 2024)

  1. Opel (46%)
  2. Peugeot (43%)
  3. Citroën (43%)
  4. Volkswagen
  5. Audi (40%)
  6. Renault (38%)
  7. BMW (35%)
  8. Mercedes (35%)
  9. Ford (32%)
  10. Volvo (30%)
  11. Toyota (30%)
  12. Kia (28%)
  13. Nissan (27%)
  14. Hyundai (25%)
  15. Mazda (23%)
  16. Suzuki (23%)

Motoren met de meeste problemen (Carly, 2024)

Motortype Kritieke defecten Niet-kritieke defecten Geen defecten
Hybride 83% 25% 3%
Elektrisch 74% 25% 1%
Benzine 73% 16% 13%
Diesel 68% 20% 12%

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon