De aankoop van een tweedehandsauto kan leiden tot onzekerheid, vooral over de onderhoudsgeschiedenis. Hoewel het papieren onderhoudsboekje een eerste indicatie geeft, is dit soms onvolledig of onnauwkeurig… als het al bestaat. Om deze leemte op te vullen, werd op 1 januari 2024 een nieuwe wetgeving van kracht die de verplichtingen van autoprofessionals uitbreidt. Voortaan bevat de Car-Pass, een verplicht document dat de kilometerstand van tweedehandswagens registreert, ook een beschrijving van de uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden.
Volgens Michel Peelman, CEO van Car-Pass, zorgt deze maatregel voor meer transparantie bij autoverkopen: “Bij elke onderhoudsbeurt moeten professionals niet alleen de kilometerstand registreren, maar ook de werkzaamheden beschrijven die aan het voertuig zijn uitgevoerd.” Deze verandering betekent een belangrijke stap voorwaarts in het beheer van de onderhoudsgeschiedenis van auto’s. Sinds het begin van het jaar werden al meer dan 4,5 miljoen beschrijvingen geregistreerd.
Gestandaardiseerde, gedetailleerde opvolging
Het nieuwe systeem zorgt voor een uniforme omschrijving van de werkzaamheden. Om dubbelzinnigheid te voorkomen, wordt elke interventie ingedeeld in een van de zeven hoofdcategorieën, met ongeveer 65 standaardomschrijvingen. Deze categorieën helpen om het taalgebruik van garages te harmoniseren, om de vaak voorkomende misverstanden over technische termen te vermijden. “Wie begrijpt echt wat een onderhoud 20.000 km of een onderhoudsbeurt type A of B inhoudt?” vraagt Michel Peelman zich af.
Advertentie – lees hieronder verder
Een van de hoofdcategorieën is de vervanging van onderdelen, zoals de distributieriem of de roetfilter. Door deze informatie te standaardiseren, geeft het systeem kopers een duidelijk beeld van de staat en de herstellingen die al uitgevoerd zijn bij tweedehandswagens. Deze ontwikkeling biedt verkopers ook een transparante manier om het regelmatige onderhoud van de auto te bewijzen.
Gemakkelijke toegang tot onderhoudsgeschiedenis
Hoewel de Car-Pass een schat aan informatie bevat, wordt niet alles afgedrukt op de papieren versie. Om te voorkomen dat het een dik boek wordt, is de onderhoudsgeschiedenis toegankelijk via een digitale Car-Pass. Dit document kun je raadplegen via het Check Car-Pass-logo dat zichtbaar is bij advertenties van professionele verkopers, of door een QR-code te scannen die op de papieren versie staat.
Deze digitalisering van de voorgeschiedenis bespaart tijd en is een garantie voor kopers, die gemakkelijk de belangrijkste informatie over een auto kunnen controleren voor ze die kopen. Zo kunnen ze zien of er belangrijke herstellingen zijn uitgevoerd, zoals het vervangen van de koppeling of de roetfilter.
Positief voor iedereen
Deze transformatie heeft grote technische aanpassingen vereist. De software die bedrijven in de autosector gebruiken, moest geüpdatet worden om deze nieuwe functies te integreren. Maar de inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen: “Kopers kunnen nu in alle transparantie de werkelijke staat van een auto zien, terwijl verkopers de kwaliteit van hun aanbod kunnen bewijzen”, legt Michel Peelman uit.
Door de traceerbaarheid van tweedehandswagens te verbeteren, komt deze aanpassing uiteindelijk alle spelers op de markt ten goede. Kopers zijn beter geïnformeerd, waardoor ze minder voor onaangename verrassingen komen te staan door gebrekkig onderhoud. Voor verkopers is het dan weer een krachtig instrument om klanten gerust te stellen en meer transparantie te bieden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be