Een tweedehandswagen kopen zou een plezier moeten zijn, maar voor veel kopers is het vooral een bron van stress, omdat ze denken dat ze een hoog risico lopen bij zulke transacties. Terecht, want er is vaak veel geld mee gemoeid, maar bovenal leeft de angst om opgelicht te worden – het klassieke voorbeeld waarbij je bedrogen wordt en de droomwagen een kat in een zak blijkt. De wagen die zogezegd 70.000 km op de teller heeft, maar in werkelijkheid al 250.000 km gereden heeft.
Natuurlijk zal de tweedehandsmarkt altijd af te rekenen hebben met kilometerfraude. Maar je moet ook eerlijk zijn: zulke gevallen zijn vandaag bijna op één hand te tellen. Het risico op een miskoop is fors gedaald, zoals blijkt uit het jaarverslag 2024 van Car-Pass. De vzw, waarvan het gelijknamige document verplicht is voor elke tweedehandswagen en het kilometeraantal bevestigt, kende namelijk een recordjaar met bijna 850.000 afgeleverde documenten, een stijging van 4,4% tegenover 2023.
Onmisbaar
De Car-Pass is steeds meer een onmisbaar instrument op de tweedehandsmarkt. En vrijwel niet te vervalsen. In 2024 verwerkte Car-Pass 21,86 miljoen kilometerstanden, een toename van 12,8% tegenover 2023, grotendeels te danken aan de geconnecteerde auto’s, goed voor 4,28 miljoen registraties. Car-Pass haalt zijn gegevens uit meer dan 14.000 bronnen, ook dat is een record.

Advertentie – lees hieronder verder
Uiteraard heeft Car-Pass ook fraudegevallen geregistreerd: 1.411 in 2024, een fractie van het totale aantal tweedehandswagens. Geen reden tot paniek dus, ook al gaan de (domme of roekeloze) fraudeurs niet bepaald subtiel te werk. Het zwaarste fraudegeval vorig jaar betrof een Mercedes Sprinter uit 2018, die 560.000 km minder op de teller had dan hij werkelijk gereden had. In zulke gevallen is het bijna onmogelijk om de waarheid te verbergen... Gemiddeld werd bij fraudegevallen 99.130 km van de teller gehaald, wat nogmaals aantoont hoe nuttig de Car-Pass is.
Ook digitaal onderhoudsboekje
De betrouwbaarheid van de Car-Pass staat vandaag dus buiten kijf. En die betrouwbaarheid neemt nog toe, want sinds 2024 verzamelt de organisatie ook de beschrijvingen van de uitgevoerde werken bij elke kilometerregistratie (7 miljoen keer al). Zo evolueert de Car-Pass naar een digitaal onderhoudsboekje dat bij de auto blijft en het vertrouwen van de koper in de gekozen wagen versterkt.

Geen kilometervreters?
De organisatie heeft vanzelfsprekend een goed overzicht van onze automobiliteit. Zo blijkt dat de gemiddelde Belgische auto vorig jaar 14.420 km reed, terwijl de gemiddelde bestelwagen 16.540 km aflegde. In vergelijking met 2023 liggen deze cijfers in de lijn van de verwachtingen. Gemiddeld was de Belgische tweedehandswagen of bestelwagen waarvoor een Car-Pass werd afgeleverd 9,4 jaar oud en stond er 106.021 km op de teller. Het aandeel geïmporteerde voertuigen bleef stabiel op 12,5%.
De Belg is dus geen kilometervreter, wat onder meer te verklaren valt door de toename van telewerk, het groeiende gebruik van de fiets en de hoge autokosten, die in sommige gevallen het gebruik van de auto beperken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be