35% van de Belgen wil geen elektrische auto

In 2022 is het aantal Belgen dat bereid is op de elektrische auto over te stappen gedaald ten opzichte van 2021. De economische crisis en de hoge prijzen van deze auto’s zijn hiervoor de belangrijkste redenen.

Gepubliceerd op 23 december 2022
Leestijd : 4 min

Deel

35% van de Belgen wil geen elektrische auto

Volgens een steekproef uitgevoerd door BNP Paribas Fortis bij 2.000 mensen, zegt 35% van de Belgen nooit te zullen overstappen op een elektrische of zelfs hybride auto. Dit resultaat is verrassend, aangezien vorig jaar uit een soortgelijke enquête bleek dat 29% van de Belgen niet klaar was om de stap te zetten.

De situatie is werkelijk paradoxaal, want in 2022 heeft Europa een wet aangenomen om op 1 januari 2035 af te stappen van de verbrandingsmotor, terwijl in België de fiscale voordelen voor auto’s met verbrandingsmotor geleidelijk afnemen.

Een verrassing voor specialisten

Voor de sponsor van deze studie zijn deze resultaten enigszins onverwacht. De analisten onderzochten daarom een reeks verklaringen en het lijkt erop dat deze situatie te wijten is aan de economische crisis en de energiecrisis die de wereld doormaakt. BNP gelooft dat de hoge prijs van elektrische auto’s het belangrijkste obstakel is voor de invoering van elektrische auto’s, zowel in huishoudens als in de hoofden van mensen.

VE3

Advertentie – lees hieronder verder

Bovendien blijkt uit de BNP-studie dat slechts 4 op de 10 Belgen (47%) van plan is om tegen 2029 over te schakelen op een elektrische of hybride auto, terwijl die wens vorig jaar nog door 52% van de respondenten werd gedeeld. Er zijn dus minder mensen bereid om op lange termijn op elektrificatie over te stappen en dit betreft nog steeds de helft van de bevolking.

Sociale en regionale verschillen

Uiteraard moet een onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende leeftijdscategoriën van respondenten in deze studie. Zo staan jongeren logischerwijs minder afkerig tegenover de elektrische auto dan 55-plussers – 26% van de jongeren is tegen de EV, tegenover 42% van de 55-plussers.

Ook moet worden opgemerkt dat de steun voor de elektrische auto in Vlaanderen groter is dan in de andere regio’s van het land: 51% in het noorden, tegenover 42% in Wallonië en 41% in Brussel. Dit geografische verschil kan worden verklaard door het feit dat Vlaanderen positiever communiceert over de overstap naar elektrische auto’s, maar waarschijnlijk ook omdat de belasting voor deze voertuigen eerlijker is. Tenslotte zijn ook de regels die gelden in lage-emissiezones een criterium waarmee rekening moet worden gehouden.

VE02

Een gedwongen keuze

Via de BNP-studie leggen de Belgen ook uit wat hen ertoe zou aanzetten om over te schakelen op een elektrische auto. Men kan niet zeggen dat het een verplichting is voor de planeet. In feite werden wettelijke beperkingen als eerste genoemd en belastingmaatregelen als tweede. Onderhoudskosten komen pas op de derde plaats, net voor ecologische redenen van duurzaamheid. Het ecologische argument wordt door een derde van de respondenten aangehaald, wat dan weer wel vrij veel is.

Uit de cijfers blijkt dat weinig particulieren in elektrische auto’s rijden en dat het elektrische wagenpark vooral bestaat uit bedrijven die gestimuleerd worden door het belastingstelsel (aftrekbaarheid). Drie op de vier kmo’s en twee op de drie zelfstandigen zijn al van plan om over te schakelen op elektrische auto’s, terwijl 40% van deze professionals van plan is dit uiterlijk in 2026 te doen. Wij stellen echter ook vast dat 20% van de bedrijven en zelfstandigen heeft besloten zich te verzetten en deze overgang niet te omarmen.

Het echte probleem: de kosten

Volgens Touring wordt slechts 4% van de elektrische auto’s gekocht door particulieren. Dit zijn er niet veel en dat komt natuurlijk door de hoge aankoopprijs. Om deze markt vrij te maken zouden de prijzen dus duidelijk moeten dalen. Bovendien is 58% van de Belgen van mening dat een prijsverlaging een argument zou zijn om de overgang naar elektrische auto’s te versnellen. Andere kwaliteiten die van elektrische auto’s worden verwacht – maar die voor de respondenten nog niet voldoende reëel zijn – zijn een groter bereik (51%), sneller opladen (48%), een dichter netwerk van oplaadpunten (47%) en gratis parkeren in de stad tijdens het opladen (40%).

Uit de BNP-enquête blijkt echter dat degenen die voor een elektrische auto kiezen tevreden zijn met de overstap. Inderdaad, 75% van de ondervraagden waardeert de rijervaring, 68% vindt de actieradius voldoende, 67% vindt de oplaadtijd geschikt, terwijl 59% zich aangetrokken voelt door de lagere gebruikskosten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Tot 10:30 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.