Nieuwe modellen

Nieuw in autoland: de ‘klassieke’ modellen

2020 was een slecht jaar voor de autosector. Niet omdat mensen geen nieuwe wagen wilden kopen, wel door de uitbraak van het coronavirus, met niet te onderschatten gevolgen voor zowel de merken als de dealers. Gelukkig kon er in 2021 worden rechtgekrabbeld en rolden er weer volop nieuwe modellen van de band, waaronder een heel pak die een mid-career-facelift hebben gekregen. In dit artikel halen we ‘klassieke’ vierwielers aan en dus geen peperdure, (super)sportieve of 100% elektrische.

Geschreven door Joris Bosseloo | 13/06/2021

We beginnen bij het gloednieuwe spul. Dacia lanceerde dit jaar een nieuwe Sandero en da’s nog altijd een prijskraker. Hij is moderner en knapper dan ook, met zelfs een knipoog naar Lamborghini wat de lichtunits betreft. Ook veel blitser dan ooit tevoren is de nieuwe Hyundai Tucson, waarmee we begin dit jaar hebben gereden. Nog een andere opvallende neus? Daarvoor moeten we bij de BMW 4 Reeks Cabrio zijn. Alles behalve vrij van kritiek wat zijn design betreft, maar de Beierse fabrikant gaat ervan uit dat de publieke opinie wel zal keren en is van mening dat “de doelgroep hem wel mooi vindt”.

Andere Duitsers die dit jaar op de markt zijn verschenen: de VW Golf VIII Alltrack en nieuwe plug-inhybrideversies (TFSI e) van de Audi’s A3 Sportback, Q3, Q3 Sportback en Q5 Sportback (die naast de reeds bestaande oplaadbare hybride komt te staan en die ook in een ‘milde’ variant wordt verkocht, zonder een 100% elektrische modus dus). Niet Duits maar wel van de VW Groep: de Skoda Octavia Scout en de Seat Tarraco e-Hybrid (laatstgenoemde met dezelfde, 245 pk sterke aandrijflijn als waarmee de drie minst dure Audi’s van hierboven uitpakken).

Japanners?

Die zijn er ook. Zo reden we al met de nieuwe Toyota Highlander en binnenkort is de RAV4 PHEV aan de beurt. Hetzelfde merk markeert 2021 met zijn inmiddels op de website reserveerbare Yaris Cross (zie foto, op basis van de uitstekende Yaris die Gocar.be in zijn HEV-versie heeft getest) en zal nog enkele andere introducties verzorgen, zoals van de opvolger van de GT 86, die GR 86 heet.

We mogen ook Nissan niet vergeten, want dat merk heeft een nagelnieuwe Qashqai uitgebracht. DS kwam van zijn kant met de luxueuze ‘9‘ op de proppen (lees hier ons testverslag), Renault liet de eveneens door ons geteste Arkana los, Jeep elektrificeerde de Wrangler voor een deel (4xe), Land Rover maakte van zowel de Evoque als van de Discovery Sport eveneens een oplaadbare hybride en – voorlopig veel minder bekend – de Chinezen brachten de MG EHS (ook een plug-in hybride, lees hier ons verslag) en de Lynk & Co 01 (klassiek of plug-in hybride) op de markt.

Nog enkele make-overs…

Zoals reeds aangehaald, kregen sommige modellen in de eerste helft van dit jaar een facelift. Denk maar aan de Jeep Compass (lees hier ons oordeel), de Renault Koleos, de SsangYong Rexton, de Opel Crossland, de Peugeot 3008 en 5008, de Kia Stinger en de Jaguar F-Pace en E-Pace.

Lees ook: De laatste nieuwe sport- en topmodellen in autoland

Lees ook: Deze elektrische modellen werden dit jaar gelanceerd

Lees ook: Deze merken worden 100% elektrisch

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook