Autotests

DUOTEST Toyota Yaris Hybrid vs Renault Clio E-Tech: Game of Thrones

De Toyota Yaris was lange tijd bijna de enige echte hybride stadsauto op de markt en ziet nu een zeer stevige concurrent opduiken: de Renault Clio E-Tech. Als de Auto van het Jaar de koning van de hybrides is, met een technologie die hij al heel lang beheerst, dan is de andere een van de koningen van het B-segment. Reken maar dat dit een stevig duel wordt!

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 22 mrt. 2021 | Leestijd: 12 min

Renault was een pionier van de elektrische mobiliteit met zijn Fluence, Zoe en Kangoo Z.E., maar heeft de tijd genomen om een hybride aandrijving te ontwikkelen voor de Clio, die steeds de verkopen aanvoert in Frankrijk en Europa. Met de almaar strengere emissienormen opgelegd door Europa, was de Franse fabrikant echter ook verplicht zijn compact model te elektrificeren in dit fel betwiste segment. Daarvoor leek de volledig hybride oplossing de snelste en wellicht de minst dure om op dit niveau in het gamma te introduceren.

Daar tegenover biedt Toyota zijn Yaris al 9 jaar aan met een hybride motorisatie. Negen jaar waarin de Japanners zonder directe concurrentie zijn gebleven, met uitzondering van de uitstekende Honda Jazz die tegelijkertijd werd gelanceerd. Hoewel de Franse constructeur zijn tijd heeft genomen, blijft hij ironisch genoeg een van de pioniers op dit gebied.

Advertentie – lees hieronder verder

Clio vs Yaris

Wijsheid en ambitie

Bij de ontwikkeling van hun jongste generatie stadswagens zijn Toyota en Renault diametraal tegenovergestelde richtingen uitgegaan. Als voorbeeld van de Japanse wijsheid, toonde de Yaris zich tot hiertoe sober op vlak van rijgedrag (we komen er nog op terug) en esthetiek. De ontwerpers gooiden het eindelijk over een andere boeg: de gapende mond en de geprononceerde schouderlijn geven de Japanner een echte persoonlijkheid.

Renault Clio vs Toyota Yaris 2021

De Clio gaat dan weer de andere kant op. Hij blijft vrijwel onveranderd ten opzichte van het vorige model aan de buitenkant, maar hij wil tegelijk chiquer en eleganter, en ook wat minder flitsend dan zijn concurrent voor de dag komen. Een opwaardering die vooral vanbinnen merkbaar is, waar het nieuwe dashboard met een geïntegreerd 9,3” scherm duidelijk een premium gevoel oplevert. Dat is zeker het geval bij de Initiale Paris-uitvoering van onze testwagen, met een combinatie van een lederen bekleding, zachte materialen, discrete chroomaccenten en een sublieme afwerking.

Clio interior

Op dit punt moet zijn Japanse rivaal de duimen leggen. Zijn interieurdesign is nu net zo expressief als de buitenkant, maar neemt wildere vormen aan. En bovenal is alles zwart, inclusief de hemel. Al is dat natuurlijk een kwestie van smaak. Het is vooral wat de kwaliteitsindruk betreft dat de Yaris toegeeft, met zijn harde kunststoffen die minder aangenaam aanvoelen. Daarnaast bieden de beter ontworpen stoelen wel meer zijdelingse steun in de bochten.

Yaris interior

Op vlak van interieurruimte laten ook de 10 cm die de Yaris op de Clio moet toegeven, zich voelen. De achterstoelen van de Japanner zitten niet echt lekker en zijn evenmin vlot toegankelijk, terwijl ook de hoofdruimte beperkt is. De Fransman biedt verder een (iets) grotere kofferbak: 301 liter tegenover 286. Tenslotte is er een status quo wat de infotainmentsystemen betreft en zijn de rijhulpmiddelen vrijwel gelijkwaardig, al blijken die van de Clio iets progressiever in hun tussenkomst.

Speciale transmissies

Naast hun hybride benaming hebben de Clio en de Yaris enkel gemeen dat ze beide op elektriciteit en benzine kunnen rijden. Maar de middelen die ze daarvoor gebruiken zijn totaal anders. De Japanner doet beroep op een 91 pk sterke 1,5l driecilindermotor met een epicycloïdale CVT die de 80-pk elektromotor integreert, goed voor een totaalvermogen van 116 pk. Zijn rivaal gebruikt een 1,6l viercilindermotor van 91 pk, gecombineerd met twee elektromotoren: één van 49 pk en de andere met 20 pk. Ze kunnen individueel of tezamen werken om in totaal 140 paarden te leveren. De versnellingsbakarchitectuur is even verbazingwekkend: het is een “multimode” dog-leg versnellingsbak, die is gekoppeld aan de elektrische en de verbrandingsmotor om een soepelere start en dito schakelbewegingen te verzekeren.

Wisselwerking

Op beide modellen gebeurt het wegrijden in de elektrische modus, die echter snel bijstand krijgt van de verbrandingsmotor vanwege de zeer beperkte capaciteit van de 1,2 kWh-batterijen. In deze omstandigheden lijkt de EV-knop die toelaat uitsluitend op elektriciteit te rijden, geen nut te hebben. Maar dit is niet de bestaansreden van deze full-hybride motoren, die ontworpen zijn om voortdurend af te wisselen tussen hun verschillende motorisaties.

Clio Yaris drive

Dit jongleren gebeurt het minst merkbaar op de Yaris. En ook minder hoorbaar, want op de Clio fungeert de benzinemotor als generator om de batterij op te laden, wat kan leiden tot hoorbare stijgingen van het toerental, ook bij stilstand. Dat is eigenlijk jammer, want op de weg is het globale systeem van de Fransman zeer aangenaam, vooral tijdens de hernemingen, waar zijn concurrent altijd geplaagd wordt door het “koffiemoleneffect” dat typisch is voor zijn transmissie, al is er een aanzienlijke vooruitgang geboekt op dit gebied. In de Clio verloopt het schakelen soms wat hakerig, maar dat maakt deel uit van het algehele natuurlijkere gevoel vergeleken met zijn concurrent. Naar goede Franse traditie is hij ook de meest comfortabele van de twee, want de Japanner vertoont een zeer droge demping op slechte wegen.

Yaris in de stad…

De bepalende factor bij de keuze voor een hybride is waarschijnlijk het verbruik. De homologatiewaarden van 4.3l/100km voor de Renault en 3.7l/100km WTLP voor de Toyota beloven een economisch gebruik. Maar hoe zit dat in de praktijk? Om onze concurrenten van de dag van elkaar te scheiden, schotelden we ze een route van een honderdtal kilometer voor, doorheen onze hoofdstad en over de glooiende Brabantse landwegen, om te eindigen met een flink stuk autosnelweg.

De Yaris nam meteen een voorsprong in de stad, waar hij verbazend vlot wisselt tussen zijn twee energiemodi. Het aandeel rijden in de elektrische stand was indrukwekkend, net als het vermogen om energie terug te winnen tijdens vertragingen. In deze omgeving kunnen onze twee concurrenten rekenen op een “Brake”-modus, die kan worden geactiveerd via de versnellingspook en de regeneratie bevordert door middel van een duidelijk voelbare vertraging. Met enige anticipatie slaagden we erin om meermaals zonder te remmen volledig tot stilstand te komen.  Als we de stad verlaten, is het verschil duidelijk: 5l/100km voor de Yaris en 0,8 liter extra voor zijn rivaal.

Yaris Clio

Clio buiten de stad…

Dit verschil zou iets kleiner worden naarmate er meer plattelandskilometers werden afgelegd, om zich te stabiliseren op 0,5l/100km. De Japanner claimt uiteindelijk 4,8l/100km, de Fransoos 5,3l/100km. De dobbelstenen leken geworpen, maar dat was gerekend zonder het laatste stuk heuvelachtige snelweg van ons roadbook. Zonder in de problemen te komen, was het hybride systeem van de Yaris hier minder op zijn gemak. De Clio profiteerde nu van zijn hoger vermogen en zijn transmissie die toelaat een geschikter motortoerental bij hoge snelheden aan te houden, waardoor hij vinniger en zuiniger voor de dag komt. In zulke mate dat het verschil in verbruik op het einde van onze testrit aanzienlijk verkleind was. Het gemiddelde verbruik van de Clio was op 5.4l/100km blijven hangen, terwijl dat van de Yaris was gestegen tot… 5.1l/100km. Het was dus een scherpe strijd!

Yaris Clio test drive

De prijzen

In de catalogus staat de Yaris geprijsd vanaf 21.300 euro voor de basisuitvoering, tegenover 22.900 euro voor de Clio. In beide gevallen is de uitrusting compleet met airco, automatische koplampen, een automatische noodremfunctie en cruise control. Maar steeds moet je hoger in het gamma klimmen om te kunnen genieten van de parkeersensoren en de achteruitkijkcamera, de verschillende rijassistentiesystemen (rijstrookbewaking, dodehoekverklikker…), het verwarmde stuurwiel of het complete multimediascherm. Uiteindelijk tikken de hier afgebeelde topversies af op 29.330€ voor de volledig uitgeruste Toyota Yaris Première en 29.050€ voor de Renault Clio Initiale Paris met een vergelijkbare uitrusting.

Conclusie

Eén ding is zeker: als je een hybride stadsauto overweegt, zijn de Yaris en de Clio twee zeer overtuigende alternatieven. De keuze voor de ene of de andere zal uiteindelijk door je rijgewoonten bepaald worden. Rijd je veel in de stad? Dan is de Yaris iets voor jou, dankzij zijn compacter formaat en zijn hybride systeem dat perfect op deze omgeving is afgestemd. Wissel je vaak af tussen stad, landwegen en snelwegen? Dan past de Clio met zijn krachtigere motor en zijn hybride systeem dat beter geschikt is voor hoge snelheden, beter bij jou. In beide gevallen zal je tevreden zijn, en misschien zullen de subjectieve elementen, zoals esthetiek of sfeer aan boord, uiteindelijk de balans doen kantelen in het voordeel van één van deze toppers op het moment van aankoop.

Clio Yaris rear

De Clio E-Tech in cijfers

Motor: 4-cilinder, hybride, 1.598cc, 140pk bij 5.600tr/min, 205 Nm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: automaat 4 verhoudingen + automaat 2 verhoudingen (elektrisch)

L/b/h (mm): 4.050/1.798/1.440

Leeggewicht (kg): 1.238

Koffervolume (l): 301

Tankinhoud (l): 39

0 tot 100 km/u (sec.): 9,9

Prijs: 22.900 € BTWi

Vermogen: 140 pk

Topsnelheid: 180 km/u

Gem. verbruik: 4,3 l/100km

CO2: 96 g/km

Clio koffer

De Yaris Hybrid in cijfers

Motor: 3-cilinder, hybride, 1.497cc, 116pk bij 4.800tr/min, 141 Nm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: CVT-automaat

L/b/h (mm): 3.940/1.745/1.500

Leeggewicht (kg): 1.105

Koffervolume (l): 286

Tankinhoud (l): 36

0 tot 100 km/u (sec.): 9,7

Prijs: 21.300€ BTWi

Vermogen: 116 pk

Topsnelheid: 175 km/u

Gem. verbruik: 3,7 l/100km

CO2: 85 g/km

Yaris koffer

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon