Het valt niet te ontkennen dat Hyundai model na model de stijl en de kwaliteit van zijn producten blijft verbeteren. Tot hiertoe gebeurde dat op een zeer discrete wijze, maar nu heeft de constructeur eindelijk beslist alle registers open te trekken. De nieuwe Tucson is uiterst gespierd en pakt uit met een zeer gewaagde snuit waarin de grille en de lichtblokken op originele wijze met elkaar verweven werden. Een design dat zelfs in het persbericht van het merk als “experimenteel” wordt omschreven en dat zeker een schok in het segment zal veroorzaken, omdat de sterren van gisteren plots heel gedateerd lijken. Het is een gewaagde keuze, want bedenk daarbij dat de Tucson de bestverkochte SUV van het merk in Europa is en bovendien ook de bestverkochte Hyundai in ons land is. Deze Koreaan is dus wel verplicht te scoren en één ding is al zeker: de Tucson is een blikvanger in het verkeer waarvoor iedereen zijn hoofd draait.
Wat valt er nog te zeggen?
Deze radicale wijziging van het uiterlijk zet zich ook aan boord door, met een interieur dat de nieuwe stijlcodes van de constructeur uitzet. De blikvanger daarbij is de middenconsole waarop alle fysieke knopjes zijn verwijderd en alles voortaan tactiel wordt bediend, zowel via het 10,25” scherm als de sensitieve zones onder de zwarte cover. De technologische feeling is aanwezig en de reactiviteit excellent, al is het moeilijk om de gewenste functie te vinden zonder de ogen van de weg af te laten dwalen.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat is eigenlijk het enige puntje van kritiek op dit interieur, dat bijzonder aantrekkelijk werd. Wellicht dachten de criticasters van de Tucson dat de stijl de functionaliteit zou overheersen, maar dat is niet het geval. Het nieuwe model werd 20 mm langer, wat 26 mm extra beenruimte voor de passagiers achteraan oplevert.
Last but not least (wat het plaatsaanbod betreft): de koffer wint 33 tot 107 liter aan volume, naargelang de motorisatie, met tot 620 liter achter de achterbank.
Ook op de kwaliteitsindruk en de assemblage valt niet veel aan te merken, omdat je aan boord een echt premium gevoel krijgt, zeker in de geteste topversie Shine. Wat dat in de bescheidenere en budgetvriendelijkere varianten oplevert, zullen we later ontdekken. Wat de prijs betreft, zit de Tucson eveneens op premium niveau: 45.549€ voor onze 1.6 benzine 180 pk full option. Maar ook de basisversie neigt al naar de 30.000€ (29.349€)!
Voor zo’n prijs moet er natuurlijk toptechnologie geleverd worden. Zoals verwacht is de Koreaan in staat autonoom te rijden, maar vooral is hij een van de enige in zijn klasse die zijn snelheid voor een bocht automatisch kan aanpassen. Wellicht voor het geval dat de bestuurder in slaap was gevallen… De Tucson is eveneens voorzien van een innovatieve dodehoekverklikker, die reeds op zijn neef Kia Sorento opdook. Dankzij de buitencamera’s verschijnt, zodra de richtingaanwijzers geactiveerd zijn, op een scherm in het instrumentbord voor de bestuurder het beeld van de dodehoek aan die kant. Het is even wennen, maar zeker een handigheidje.
En bovendien rijdt hij lekker!
En dan het punt waarop de Tucson het meest overtuigt: zijn rijdynamiek. Dat is een echte vernieuwing voor dit model dat op dit vlak niet echt uitblonk. De gestuurde ophanging (op sommige versies) verbetert het comfort in de Eco en Normal-stand, terwijl de Sport-stand een beduidend beter wegcontact oplevert, en de stuurinrichting tegelijk consistenter en lineairder werd. Ook het samenspel tussen de 1.6 T-GDi 180 pk (mHEV 48V) en de automatische versnellingsbak met 7 verhoudingen is geoptimaliseerd, zowel op vlak van toerental als voor de schakelovergangen, met als kers op de taart een uitstekend reactievermogen.
Een kort contact met de combinatie 1.6 CRDi 136 pk diesel – automaat was eveneens aangenaam, al dringt het dieselgeluid hier wat meer door aan boord, ondanks de uitstekende geluidsisolatie. Het verbruik maakt dan weer veel goed: we noteerden 5,7l/100km tijdens onze testrit, tegenover 9l/100km voor de benzineversie. Verder is er nog een klassieke hybride beschikbaar en wordt het gamma in het voorjaar uitgebreid met een plug-inhybride.
Conclusie
Onze Hyundai-tests eindigden al vaak met een “maar”, dit keer echter helemaal niet!
De Tucson 1.6 T-GDi 4WD in cijfers
Motor: 4-cilinder, benzine, 1.598cc ; 180pk bij 5.500 tr/min ; 250 Nm bij 1.500-4.000 tr/min
Aandrijving: naar de vier wielen
Versnellingsbak: automaat 7 verhoudingen
L/b/H (mm) : 4.500/1.865/1.653
Leeggewicht (kg): 1.558
Koffervolume (l): 620
Tank (l): 54
0-100 km/u (sec.): 9
Prijs: 35.849€ BTWi
Vermogen: 150 pk
Topsnelheid: 201 km/u
Gem.verbruik: 7,1 l/100km
CO2 : 162 g/km
Andere motorisaties:
1.6 T-GDi : 150pk ; 189km/u ; 6,7l/100km ; 29.349€ BTWi
1.6 CRDi : 115pk ; 175km/i ; 5,3l/100km ; 31.849€ BTWi
1.6 CRDi : 136pk ; 180km/u ; 5,4l/100km ; 36.349€ BTWi
1.6 T-GDI Hybrid : 230pk ; 193km/u ; 5,6l/100km ; 35.099€ BTWi
1.6 T-GDI Plug-In : 265pk ; 44.099€ BTWi
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be