Nieuwe Nissan Qashqai: gedaan met dieselen

De Qashqai, een van de belangrijkste modellen voor Nissan, is aan zijn derde generatie toe. Die nieuwe SUV is natuurlijk “geconncecteerder” dan ooit, maar ook groter en gelikter, en van een dieselmotor is geen sprake meer. En 100% elektrisch? Ja en neen… Meer uitleg!

Gepubliceerd op 19 februari 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Nieuwe Nissan Qashqai: gedaan met dieselen

Laat het ons eerst over de afmetingen van de nieuwe Nissan Qashqai hebben. Deze populaire cross-over – ook wel cash cow genoemd –  werd 3,5 centimer langer, 3,2 centimeter breder en 2,5 centimeter hoger en zijn wielbasis neemt met 2 cm toe, terwij de koffer tot 74 liter extra biedt. Daarnaast werd het koetswerk volgens Nissan ongeveer 60 kg lichter dankzij delen van aluminium en composietmateriaal, en tegelijk maar liefst 40% stijver, twee zaken die het rijgedrag ten goede moeten komen.

Voor- of vierwielaandrijving?

Net zoals voorheen kan de klant tussen verschillende aandrijvingen kiezen. Opteer je voor het goedkoopste (voorwielaandrijving), dan krijg je 19-duimsvelgen, McPhersons vooraan en een starre as achteraan. Wie voor een 4×4 betaalt, wordt op 20-duimers en een (veel betere) multilinkophanging achteraan getrakteerd. Dat 4×4-systeem is standaard voor de 1,3-liter turbobenzine van 160 pk en een optie op de Qashqai van 140 pk. De net aangehaalde versies zijn zogenaamde mildhybrides (12V), die een elektrisch duwtje geven maar waarmee je nooit 100% elektrisch kan rijden.

Waarmee dan wel?

Met de Qashqai e-power, die enerzijds over een 190 pk opwekkende elektromotor en anderzijds over een – jaja! – 156 pk sterke benzinemotor beschikt. Een hybride dus? Misschien wel volgens vadertje staat, maar eigenlijk moeten we hier van een elektrische auto met een range-extender spreken aangezien het benzineblok nooit rechtstreeks de wielen aandrijft. Volgens Nissan is deze motor “bijzonder zuinig” en zorgt hij er simpelweg voor dat je geen last zal hebben van range anxiety – schrik om met een lege batterij stil te vallen. En neen, dieselmotoren worden dus niet meer aangeboden, wat te verwachten was, en Nissan beweert dat de werking van de CVT-automaat werd verbeterd (al kan je ook gewoon voor een manuele zesbak kiezen).

Advertentie – lees hieronder verder

Nog nieuws?

De nieuwe Qashqai heeft wifi aan boord, wordt met een draadloze gsm-lader en verschillende apps geleverd, en alles gebeurt digitaal, al geldt dat niet voor alle bedieningselementen. Zo blijft bijvoorbeeld de airco manueel in te stellen met een draaiknop – zoals het hoort, vinden wij. Daarnaast is de Qashqai gespekt met tal van rijhulpmiddelen en veiligheidssnufjes – zelfs een centrale airbag vooraan – en het mogelijk om, althans met de Tekna-topversie met automaat, semi-automatisch te rijden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Nissan voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Chinees offensief: merken Voyah, Dongfeng en Mhero nu ook in België

De Chinezen vuren een nieuwe reeks automerken op ons af. Zowel Voyah, Dongfeng als Mhero komt naar België. Ze worden verdeeld door dezelfde dealergroep, Ghistelinck. De ambitie is om de eerste modellen snel te introduceren, namelijk een stadswagen, een SUV, een monovolume en een luxueuze elektrische terreinwagen. Tijd om ze te ontdekken.

Deze week 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.