Laat het ons eerst over de afmetingen van de nieuwe Nissan Qashqai hebben. Deze populaire cross-over – ook wel cash cow genoemd – werd 3,5 centimer langer, 3,2 centimeter breder en 2,5 centimeter hoger en zijn wielbasis neemt met 2 cm toe, terwij de koffer tot 74 liter extra biedt. Daarnaast werd het koetswerk volgens Nissan ongeveer 60 kg lichter dankzij delen van aluminium en composietmateriaal, en tegelijk maar liefst 40% stijver, twee zaken die het rijgedrag ten goede moeten komen.
Voor- of vierwielaandrijving?
Net zoals voorheen kan de klant tussen verschillende aandrijvingen kiezen. Opteer je voor het goedkoopste (voorwielaandrijving), dan krijg je 19-duimsvelgen, McPhersons vooraan en een starre as achteraan. Wie voor een 4×4 betaalt, wordt op 20-duimers en een (veel betere) multilinkophanging achteraan getrakteerd. Dat 4×4-systeem is standaard voor de 1,3-liter turbobenzine van 160 pk en een optie op de Qashqai van 140 pk. De net aangehaalde versies zijn zogenaamde mildhybrides (12V), die een elektrisch duwtje geven maar waarmee je nooit 100% elektrisch kan rijden.
Waarmee dan wel?
Met de Qashqai e-power, die enerzijds over een 190 pk opwekkende elektromotor en anderzijds over een – jaja! – 156 pk sterke benzinemotor beschikt. Een hybride dus? Misschien wel volgens vadertje staat, maar eigenlijk moeten we hier van een elektrische auto met een range-extender spreken aangezien het benzineblok nooit rechtstreeks de wielen aandrijft. Volgens Nissan is deze motor “bijzonder zuinig” en zorgt hij er simpelweg voor dat je geen last zal hebben van range anxiety – schrik om met een lege batterij stil te vallen. En neen, dieselmotoren worden dus niet meer aangeboden, wat te verwachten was, en Nissan beweert dat de werking van de CVT-automaat werd verbeterd (al kan je ook gewoon voor een manuele zesbak kiezen).
Advertentie – lees hieronder verder
Nog nieuws?
De nieuwe Qashqai heeft wifi aan boord, wordt met een draadloze gsm-lader en verschillende apps geleverd, en alles gebeurt digitaal, al geldt dat niet voor alle bedieningselementen. Zo blijft bijvoorbeeld de airco manueel in te stellen met een draaiknop – zoals het hoort, vinden wij. Daarnaast is de Qashqai gespekt met tal van rijhulpmiddelen en veiligheidssnufjes – zelfs een centrale airbag vooraan – en het mogelijk om, althans met de Tekna-topversie met automaat, semi-automatisch te rijden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be