De NGO Transport & Environment heeft in samenwerking met het onafhankelijke laboratorium Ricardo een studie uitgevoerd naar de uitstoot van fijne deeltjes en andere vervuilende stoffen (ammoniak, CO, NOx, enz.) van de nieuwe Opel Astra 1.6 diesel en Nissan Qashqai 1.5 dCi, die beide voldoen aan de EURO 6d-temp-norm, de strengste die momenteel van kracht is.
De filters hebben door het vasthouden van deeltjes van verschillende grootte de neiging om na een bepaald aantal kilometers te “verstoppen”, waardoor ze moeten worden gereinigd om te kunnen blijven werken. Hiervoor worden ze bij hoge temperaturen verbrand, waardoor de grotere deeltjes worden verwijderd maar een relatief grote hoeveelheid fijnere deeltjes vrijkomen.
De onderzoekers kwamen erachter dat de regeneratie bijna twee keer zo vaak plaatsvindt als de fabrikanten beweren, elke 420 kilometer ongeveer. Dit cijfer wordt min of meer bevestigd door de British Automobile Association, die 480 km claimt in reële rijomstandigheden. Elke regeneratie zou zo’n 15 km in beslag nemen. En dat is nog niet alles, want tijdens de 30 km die volgden verloor de filter zijn efficiëntie. Het resultaat: metingen die 32 tot 115% hoger lager dan de wettelijke waarden.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be