De lijst van constructeurs die aangeven dat ze binnen afzienbare tijd alleen nog maar vierwielers met een stekker zullen produceren, wordt alsmaar langer. Tot het zover is, zien we vooral nieuwe hybrides (mild, gewoon en plug-in) opduiken, al zijn er ook een aantal rasechte elektrische modellen bijgekomen.
Vlak voor de jaarwissel konden we kennismaken met blikvangers zoals de Fiat 500e en de Toyota Mirai (op waterstof, lees ons testverslag), maar de meeste aandacht gaat in 2021 naar de Mustang Mach-E, die eveneens al door ons werd getest). Dat is niet alleen een elektrische auto maar ook een SUV, tot de grote spijt van een groot aantal Mustang-fans die het niet eens zijn met die beslissing. Desondanks zijn de eerste resultaten veelbelovend, zo veelbelovend zelfs dat Ford bovenop de eerder aangekondigde 22 miljard maar liefst 8 miljard dollar extra zal investeren in de ontwikkeling van EV’s. Voor wie het nog niet wist: Ford is één van de merken die vanaf 2030 uitsluitend emissieloze voertuigen wil verkopen, of toch in Europa. Een andere SUV die we zeker niet mogen vergeten, is de Spring. Deze Dacia wordt ongetwijfeld een kaskraker, al is het maar omdat het veruit de goedkoopste EV op de markt betreft.
En ook…
Citroën lanceerde de gekke Ami, die online te koop is (ontdek hier je rechten daaromtrent), alsook de ë-C4 en de ë-Jumpy, terwijl Volvo ons met de XC40 Recharge P8 deed kennismaken. De C40 Recharge, een coupéachtige SUV, is binnenkort bestelbaar. Tel daarbij modellen zoals de ID.4 van Volkswagen, de Enyaq iV van Skoda, de Opel Mokka-E en de gefacelifte Hyundai Kona Electric als we enkel naar de middenklasse kijken.
Advertentie – lees hieronder verder
En bij de premiummerken?
In die hoek valt eveneens veel EV-nieuws te rapen. Zo pakte BMW uit met de iX, de iX3 en de i4 (nog niet in de showroom maar wel reserveerbaar, ook met de ‘M’ van Motorsport), Mercedes met de EQA (de EQB komt eraan en de EQS is sinds kort reserveerbaar) en Audi met de e-tron GT, die ook als ‘RS’ beschikbaar is (de eerste elektrische RS, wat voor RennSport staat – ontdek hier 5 straffe feiten over beide modellen). Daarnaast laat de laatstgenoemde autobouwer dit jaar de Q4 e-tron los, een hoogpotige die al te configureren valt (de Sportback-versie vanaf 14 juni). Eindigen, doen we dit artikel met de Lexus UX 300e. Een beetje een vreemde (maar knappe) eend in de bijt, in die zin dat het Japanse premiummerk lang heeft gewacht om zijn eerste EV te lanceren. Maar je weet wat ze zeggen: beter laat…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be