De wet bevat heel wat spelregels voor het geval je als consument iets wil aankopen van een beroepsverkoper. Die regels zijn ook van toepassing als je online een auto koopt van een garagist.
Informatie
De garagist die de wagen verkoopt moet je vooreerst heel wat informatie geven over zijn bedrijf en wat hij verkoopt. Deze informatie moet bovendien ook duidelijk en begrijpelijk zijn. Het gaat daarbij onder andere om de naam en het adres van de onderneming, de totale prijs van de wagen die wordt verkocht en dies meer.
Bedenktijd
Bij een aankoop van een wagen via internet heb je verder een bedenktijd van 14 kalenderdagen. Die termijn begint te lopen op het moment dat de wagen bij jou wordt geleverd.
Advertentie – lees hieronder verder
Als je van de aankoop af wil, volstaat het binnen de wettelijke bedenktijd aan de verkoper te laten weten dat je afziet van de koop. Hiervoor kan je een mail of fax naar de online verkoper sturen. Wil je een ‘zeker’ bewijs hebben, dan kan je ook een aangetekende brief sturen. Je hoeft overigens niet te motiveren waarom je een beroep doet op de bedenktijd en waarom je afziet van de aankoop.
De bedenktijd geldt niet als de wagen echt ‘gepersonaliseerd’ moet worden, wat in de praktijk zelden het geval zal zijn.
Leveringstermijn
Maakte je geen andere afspraken met de verkoper, dan moet de levering gebeuren binnen de 30 dagen te rekenen vanaf de bestelling. Gebeurt de levering niet tijdig, stuur dan een ingebrekestelling naar de verkoper. Daarin kan je een laatste termijn geven om alsnog te leveren. Helpt ook dat niet, dan heb je het recht om de overeenkomst te beëindigen zonder een vergoeding te moeten betalen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be