TEST Citroën ë-Jumpy: Waarom nog wachten?

De PSA Groep kondigde aan dat al zijn bestelwagens tegen het einde van het jaar over een elektrische aandrijving zullen beschikken. De eerste aan de beurt is de middelgrote bestelwagen, die tal van keuzemogelijkheden toelaat.

Gepubliceerd op 29 januari 2021
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Citroën ë-Jumpy: Waarom nog wachten?

We kregen nu een Citroën ë-Jumpy onder de bips geschoven, maar het had evengoed een test met de Peugeot e-Expert, Opel Vivaro-e of zelfs de Toyota ProAce Electric j-kunnen zijn: deze vier bestelwagens zijn namelijk volledig identiek. Enkel hun snuit, basisuitrusting en tarief zorgt voor een onderscheid. Allemaal bieden ze het ruime gamma koetswerkvarianten dat bekend is van de versies met verbrandingsmotoren: 3 wielbases, met een laadvolume van 4,6 m³ voor de 4,61 m lange XS versie, 5,8 m³ voor de M van 4,96 m, tot 6,6 m³ voor de XL van 5,31 m uitgerust met ModuWork. Dit handig systeem met een neerklapbare passagiersstoel laat toe voorwerpen tot een maximumlengte van 3,93 meter te laden tot aan het dashboard. Het laadvermogen bedraagt standaard 1 ton op alle versies, maar de optie “Extra lading” laat toe dat tot 1.275 kg op te trekken. Daarnaast kan de ë-Jumpy ook 1 ton trekken.

citroen_e-jumpy_van_2020-5

Keuzes maken

Noteer echter dat met die “Extra lading” wel gekozen moet worden voor de batterij van 50 kWh, omdat de grotere broer van 75 kWh deze optie niet toelaat. Deze kleine batterij is trouwens ook de enige mogelijke keuze op de XS koetswerkvariant. Het elektrische WLTP-rijbereik bedraagt 230 km voor de eerste optie en 330 km voor de tweede. In alle gevallen volstaat de 100 kW/136 pk voor gebruik in een voornamelijk stedelijke omgeving, waarvoor deze elektrische bestelwagens eigenlijk zijn bestemd. Maar opgelet, want deze maximale waarde wordt enkel bereikt als voor de Power rijstand werd gekozen. In de normale stand wordt het vermogen beperkt tot 80 kW (109 pk), terwijl dat in de Eco-stand verder afzwakt tot 60 kW (82 pk) om het rijbereik van de batterij te optimaliseren. Je moet dus de gepaste stand kiezen in functie van onder meer het gebruik, de lading, de af te leggen afstand en de gekozen route.

citroen_e-jumpy_van_2020-4

Advertentie – lees hieronder verder

Ritje in de stad

Aan boord wisten we de zeer comfortabele rijpositie, die zeer nauw aanleunt bij die van een personenwagen, en het grote aantal opbergvakjes – 100 liter verdeeld over het interieur – te appreciëren. Bij de start van onze testrit in Woutersbrakel gaf de boordcomputer een rijbereik van 300 km aan met een volgeladen batterij van 75 kWh. En omdat dit type voertuigen vooral bestemd is voor opdrachten in en rond de stad, zetten we koers naar het centrum van Brussel. In de normale stand rijdt de ë-Jumpy vlot mee in de verkeersstroom, alleszins zonder lading zoals in ons geval. De topsnelheid van 130 km/u volstaat zeker gezien de geldende snelheidsbeperkingen en het handvol snellere kilometers op de Ring leek geen catastrofale invloed te hebben op de resterende autonomie. Het vrij hoge leeggewicht (1.937 kg) heeft daarentegen wel een impact op de demping, die wat te stug lijkt.

citroen_e-jumpy_van_2020-2

Even later vielen in de smalle straatjes van de hoofdstad de goede zichtbaarheid rondom en de wendbaarheid van de ë-Jumpy op, die makkelijk door de drukte laveert dankzij zijn bijzonder korte draaicirkel van 5,65 m. Hier volstaat de Eco-stand – zeker met de invoering van de Zone 30 vanaf 1 januari – die toelaat het maximale rijbereik aanzienlijk te rekken. In die omstandigheden is het jammer dat de regeneratie niet krachtiger werkt dan de enige beschikbare « B » stand, die niet genoeg afremt om het zonder de remmen te klaren, waardoor heel wat kostbare energie verloren gaat. Het heuvelachtige traject door de gemeenten in het zuiden van Brussel leek het verbruik niet spectaculair de hoogte in te jagen, net als de verlaten wegen in Brabant waar we de Power-stand activeerden. Op onze bestemming gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik van een goede 26 kWh aan, wat overeenstemt met het reële verbruik dat de constructeur vermeldt. Dat volstaat voor de meeste behoeften, zeker omdat je aan een snellader van 100 kW 80% van de autonomie weer “bijtankt”  in 45 minuten (30 min. met de batterij van 50 kWh).

Conclusie

Met een onaangetaste functionaliteit, intact rijplezier en een rijbereik dat aan de verwachtingen voldoet, bieden deze ë-Jumpy en zijn neefjes een geloofwaardige oplossing om een steentje bij te dragen aan de schonere lucht in onze steden.

citroen_e-jumpy_van_2020-3

De Citroën ë-Jumpy M 75 kWh in cijfers

Motor  elektrisch ; 100 kW/136pk ; 260Nm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: automaat 1 verhouding

L/b/h (mm): 5.959/1.920/1.900

Leeggewicht (kg): 1.937

Laadvermogen (kg): 1.002

Laadvolume (m³): 5,8

Maximum sleepgewicht (kg): 1.000

Batterij (kWh): 75

Gem. verbruik (kWh/100km): +-23

Autonomie (km): 330

Prijs (€ BTWi): 35.600€

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Citroen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.