Auto-industrie

Deze merken worden 100% elektrisch

Met de Euro 7-norm in het vooruitzicht, die een daling van de CO2-uitstoot met maar liefst 90% dicteert, kunnen constructeurs niet anders dan massaal overstappen op de productie van voertuigen die (bijna) allemaal emissieloos zijn. Een overzicht.

Geschreven door Joris Bosseloo | 05/06/2021

Toen de Jaguar-topman eerder dit jaar tijdens een persconferentie te kennen gaf dat het merk 100% elektrisch zou worden tegen 2025, sloeg dit nieuws in als een bom. Maar deze fabrikant is natuurlijk niet de enige met zulke plannen. Ook Alpine, dat de RS-modellen van Renault afsnoept, wil vanaf dan uitsluitend sportieve modellen op stroom ontwikkelen.

2030 als streefdoel

De meeste autobouwers die hebben aangegeven dat ze helemaal de elektrische toer opgaan, hebben 2030 in hun agenda aangestipt. Denk aan Volvo (liefst vóór 2030), Ford Europa, Bentley, Lotus (dat met de op stapel staande Emira zijn allerlaatste benzinemodel zal produceren), Mini, Volkswagen, Nissan en Fiat.

Advertentie

En ook…

General Motors, dat niet meer in Europa actief is sinds de overname van Opel door PSA, dat op zijn beurt deel uitmaakt van het concern Stellantis, heeft 2035 aangeduid als het jaar van de grote overgang. Vier jaar later is het de beurt aan Land Rover, de wederhelft van Jaguar (samen vormen ze Jaguar Land Rover, nvdr), want ook dit merk wil vanaf 2039 alleen nog maar EV’s verkopen. Audi en Mercedes hebben van hun kant allebei bekendgemaakt dat ze hun bestaande benzine- en dieselmotoren gaan doorontwikkelen, maar dat er geen nieuwe op de planning staan. Kortom, ook zij zullen uiteindelijk de 100% elektrische kaart trekken, net zoals op termijn alle merken dat wellicht zullen (moeten) doen, met inbegrip van Rolls-Royce, dat zeer recentelijk de komst van de ‘Silent Shadow’ heeft geopenbaard. Waterstofauto’s kunnen natuurlijk ook, maar daar bestaat nog veel twijfel over. De enige grote spelers die daar momenteel in geloven, zijn Toyota en Hyundai-Kia. Dit laatste concern heeft zopas meegedeeld dat ze tegen 2040 volledig wil overschakelen op alternatieve – lees: emissieloze – aandrijflijnen.

En wat met sportwagenmerken?

Dat alle Lamborghini’s in de nabije toekomst een stekker zullen krijgen, werd al bevestigd. Vanaf 2024 zal deze Italiaanse fabrikant uitsluitend elektrische wagens en plug-in hybrides bouwen. Over Ferrari is iets meer onduidelijkheid, al weten we wel dat de eerste EV van dat merk rond 2025 gelanceerd wordt, of da’s toch de bedoeling. Porsche zal waarschijnlijk een buitenbeentje blijven. De Taycan is een immens succes (het best verkopende model zelfs) maar de Duitsers zijn niet zo happig om de boxermotor van de 911 overboord te gooien en werken druk aan een synthetische brandstof die eFuel heet, een zeer lage milieu-impact zou hebben en waarvoor geen aanpassingen aan bestaande benzinemotoren nodig zijn.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook