Voor de productie van eFuel heeft Porsche een industrieel elektrolyseproces ontwikkeld waarbij zuurstof en waterstof van water worden gescheiden. CO2 uit de lucht wordt dan opgevangen en gemengd met de waterstof om synthetische methanol te maken. Dit kan vervolgens worden omgezet in brandstof met behulp van een MTG-procédé (voor Methanol To Gasoline, methanol naar benzine in het Nederlands).
Alleen voor luxewagens?
De productie van deze synthetische en koolstofneutrale brandstof is (voorlopig?) bijzonder duur en kost bijna 2 euro/liter, belastingen niet inbegrepen. We verwachten dan ook niet dat de eFuel door Jan Modaal zal worden getankt, wel door eigenaars van dure auto’s die zo lang mogelijk met een benzinewagen willen blijven rijden. Porsche kan zo de levensduur van de traditionele 911 verlengen en Bentley, dat van plan was om 100% elektrisch te worden, heeft toegegeven interesse te hebben in de synthetische brandstof. De eerstgenoemde fabrikant is in ieder geval van plan om in 2022 zo’n 130.000 liter eFuel te produceren.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be