Of beter gezegd: de Highlander is niet nieuw voor iedereen. Deze Toyota duikt inderdaad voor het eerst op in Europa, maar eigenlijk ontdekken wij nu de derde generatie van een model dat al een 20-tal jaar geleden in de VS en Japan werd gelanceerd. Een Amerikaanse SUV die zijn kans in Europa komt wagen, is dat geen bekend verhaal? Een jaar geleden stelde Ford immers ook de Explorer Plug-in voor, die plots over de oceaan werd verscheept en die we ook effectief hebben getest.
De reden waarom Toyota zijn Highlander naar Europa brengt, is dat het merk hier niet present is in een vrij belangrijk marktsegment: dat van de grote gezins-SUV’s met 7 zitplaatsen. Hierin maken tal van bekende namen de dienst uit, zoals de VW Touareg, de Kia Sorento of de Hyundai Santa Fe. De Toyota Highlander geeft die bende echter het nazien als het op lengte aankomt. Met 5 meter tussen de bumpers is hij een van de langste in dit segment, net na de Ford Explorer.
Discreet
Toch is hij dankzij een lijnenspel dat eerder vloeiend dan gespierd of agressief uitvalt, een van de minst stoere van de hoop. Op het eerste gezicht lijkt deze SUV helemaal niet zo lang, zodat een achteloze voorbijganger zelfs zou kunnen denken dat hij door een Rav4 werd gepasseerd. De echte kenners zullen echter meteen doorhebben dat de stijl niet volledig identiek is, ook al zijn de familietrekken duidelijk aanwezig, zodat de Highlander inderdaad zou kunnen doorgaan voor een Rav4 XL.
Advertentie – lees hieronder verder
Je moet er echter niet van uitgaan dat de Amerikaanse roots een exotischer interieur opleveren. Ook hier blijft de bekende Toyota-stijl duidelijk aanwezig met hetzelfde design, hetzelfde display, dezelfde ergonomie, en hetzelfde niveau van kwaliteit en functionaliteit. Wat er wel verandert voor dit topmodel in het gamma van het merk, is dat hij naar Amerikaanse gewoonte standaard bijzonder goed is uitgerust. In zulke mate dat je ondanks de “opkomst” van Hyundai en Kia niet sowieso de beste deal zal vinden bij de Koreanen. Inderdaad, tijden veranderen.
Stevige knaap
De Highlander is een stevige knaap die ook goed gebruik maakt van zijn genereuze afmetingen. Zo zijn de comfortabele voorstoelen van elkaar gescheiden door een middenconsole waarin je makkelijk een grote handtas kan droppen, en op de achterbank kan je zelfs moeiteloos de benen strekken. De koffer biedt minimum 865 liter laadvolume onder de afdekking, of zelfs iets meer als je achterbank meer naar voor schuift. En als je kiest voor de zevenzitsconfiguratie is er nog steeds ruim 300 liter beschikbaar, wat vrij uitzonderlijk is. Het enige minpuntje is de beperkte ruimte op de twee achterste plaatsen, ook al is de middenrij volledig naar voor geschoven. Het zijn dus eerder noodzitjes dan volwaardige plaatsen voor een kroostrijk gezin.
2 ton
“Onze” Highlander heeft geen recht op de Amerikaanse motoren en zal enkel als hybride geleverd worden. Het gaat om de beproefde aandrijflijn van de Camry en de Rav4, op basis van de 2,5 liter viercilinder benzinemotor. We kunnen beamen dat dit een uitstekend concept is omdat de 2.5 voldoende pit heeft om ook op de autosnelweg spaarzaam met de brandstof te kunnen omspringen. Iets waar de hybride systemen met kleinere benzinekrachtbronnen van Toyota het vaak moeilijk mee hebben. Daarnaast beschikt de Highlander uiteraard nog over twee elektromotoren, waarvan één op de achteras zodat we hier over een 4×4 kunnen spreken. Met een totaal systeemvermogen van 248 pk is dit trouwens de krachtigste hybride uit het Toyota-gamma, die in staat is een geremde aanhanger tot 2 ton te trekken, nog een recordwaarde in het hybride aanbod van het merk.
Zuinig
Op de weg heeft de Highlander niet de ambitie zijn rijdynamiek te pas en te onpas te tonen. Wat niet betekent dat hij als een logge vrachtwagen rijdt. Integendeel, deze Toyota stuurt precies en efficiënt, en weet zijn koetswerkbewegingen voortreffelijk in toom te houden. Hij is alleen aan het stuur niet zo opwindend, net als trouwens de meeste van zijn concurrenten. Hij overtuigt daarentegen wel als comfortabele reiswagen. Maar zijn grootste troef is zijn soberheid. Net als in de Rav4 en de Camry, wist de 2.5 hybride ons ook hier te verbluffen. Nochtans speelde Toyota het spel eerlijk door ons een “gewone” testrit voor te schotelen, die niet speciaal liep over een bijzonder geschikt parcours voor een hybride. Na een rit over autosnelwegen en secundaire wegen noteerden we een gemiddeld verbruik van 6,3l/100km, wat zelfs beter was dan de aangekondigde WLTP-waarde van 6,6 liter. Noteer daarbij dat bij gebruik in een stedelijke omgeving dit cijfer nog verder zal dalen, mits een anticiperende rijstijl en gebruik te maken van enkele trucjes, zoals de activatie van de EV-modus. Hoe dan ook mag 6,3 liter voor een 5 meter lange, niet-oplaadbare SUV (die dus niet uitpakt met een elektrisch rijbereik van 40 km) zeker als zuinig omschreven worden.
Conclusie
De budgetvriendelijke en zuinige Highlander heeft alles in huis om tot de beste koop in zijn klasse uit te groeien.
Toyota Highlander Hybrid technische gegevens
Motor: 4-cilinder, benzine, hybride, 2.487cc ; 248pk ; 500Nm
Aandrijving: naar de vier wielen
Versnellingsbak: CVT-automaat
L/b/H (mm): 4.996/1.930/1.755
Leeggewicht (kg): 2.015
Koffervolume (l): 865 – 1.909
Tank (l): 65
0-100 km/u (sec.): 8,3
Prijs: 56.460€ BTWi
Vermogen: 245 pk
Topsnelheid: 180 km/u
Gem.verbruik: 6,6 l/100km
CO2: 149 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be