TEST Ford Explorer Plug-In Hybrid: USA to the rescue?

Als je dit jaar naar het Autosalon van Brussel bent afgezakt, heb je misschien oog in oog gestaan met deze exotische SUV van Ford. Benieuwd wat hij daar deed? Het antwoord is zowel simpel als grappig… (foto’s : Dennis Noten)

TEST Ford Explorer Plug-In Hybrid: USA to the rescue?

Vreemd genoeg heeft Ford Europa besloten om deze kolos vanuit de VS te importeren vanwege zijn lage CO2-uitstoot. Met 78 g/km gemiddeld is deze super-SUV van Amerikaanse makelij de “properste” auto in het huidige Ford-gamma. Dit zag je niet aankomen, toch? De Explorer levert dus compleet onverwacht een waardevolle bijdrage aan het fameuze Europese gemiddelde van 95 g/km.

Typisch…

Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan is deze Amerikaan een typische familie-SUV. In het land van Uncle Sam zijn 5 meter lengte en 2,3 meter breedte immers vrij standaard te noemen. Een aangenaam gevolg van deze immense afmetingen is de royale binnenruimte tot aan de derde zitrij (standaard op alle “Belgische” Explorer-modellen), waar zelfs een volwassene zich niet verkrampt voelt. In de normale configuratie (de stoelen kunnen elektrisch op- en neerklappen), kunnen we nog steeds van een respectabel koffervolume spreken (270 liter). Als vijfzitter krijg je 635 liter “onder de hoedenplank” ter beschikking, wat niet geweldig is voor een voertuig van deze grootte, maar nog steeds meer dan voldoende voor een normaal gezin.

Wie vooraan zetelt, heeft al helemaal geluk. Deze “kapiteinstoelen” zijn groot, zacht, elektrisch, verwarmd en geklimatiseerd. ideaal voor lange afstanden, zeg maar. Toegegeven, naar Europese normen is de presentatie van het dashboard niet echt verfijnd, maar de materialen zijn in ieder geval van goede kwaliteit: net zo goed (of toch bijna) als in eender welke Europese Ford.

All included

Een ander typisch Amerikaans aspect van de Explorer is zijn prijs/uitrustingsverhouding. Alles wordt standaard meegeleverd: de hierboven beschreven stoelen, leder, airco in 3 zones, een digitaal dashboard met een 12,3″ scherm, het SYNC3-multimediasysteem met zijn 10,1″ touchscreen, een ultracomplete lijst van rijhulpmiddelen, een semi-automatische piloot, een schuifdak, sleutelvrije toegang en ontsteking, een elektrische achterklep… De enige extra’s die je kan aanstippen, zijn bepaalde carrosseriekleuren.

De minimumfactuur voor een ST-Line komt neer op 79.000 euro (en er is een Platinum voor 80.000 euro, die enkele esthetische verschillen toont). Niet goedkoop genoeg, zeg je? Toch heeft de Ford Explorer geen enkele concurrent als je prijzen vergelijkt. De enige plug-in hybride SUV’s die hier verkrijgbaar zijn, zijn Duitse premiums die met een vergelijkbaar vermogen en uitrusting minstens 15.000 euro meer kosten. God bless America!

Doorontwikkeld

De reden voor de aanwezigheid van de Explorer in Europa is natuurlijk zijn mechanica. Het hybridesysteem combineert een elektromotor met een grote 3-liter V6-benzinemotor en een 10-trapsautomaat. Het gecombineerde vermogen bedraagt 457 pk en er wordt ook 825 Nm (!) koppel geleverd: meer dan voldoende om deze bijna 2,5 ton zware kolos vlot te doen bewegen. De gekende rijmodi tekenen present (“Normaal” tot “Trail”), al heeft deze hybride ook zijn eigen modi. Zo kan je volledig elektrisch rijden, hem als hybride laten werken, de batterij sparen voor later of hem opladen tijdens het rijden zelf.

Eerste vaststelling: als het buiten koud is, bedraagt de reële autonomie van de batterijen ongeveer 20 kilometer, tegenover 40 km officieel (WLTP). Dat weet ik omdat de hybridemodus de voorkeur geeft aan elektriciteit, waarbij de V6 slechts in vier gevallen wordt ingeschakeld: bij hoge snelheden, bij sterke acceleraties, wanneer de accu’s leeg zijn of wanneer de motor nodig is om de cabine te verwarmen. Enkel de laatste situatie kwam voor tijdens mijn testrit, en toen de autonomiegrens van de accu’s was bereikt, claimde de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 1,2 l/100 km. Niet slecht…

Wie overschakelt naar de hybridemodus, zal nog een andere vreemde troef van de Explorer hyrbide ontdekken, namelijk zijn gewicht. Er is sprake van een hoge massatraagheid die, met een goed gevoel voor anticipatie, het toelaat om het gaspedaal zeer vroeg los te laten bij het naderen van bijvoorbeeld een kruispunt, waardoor de accu’s worden bijgeladen voor gedeeltelijk elektrisch gebruik. Op een typische dagroute van de werkende Belg (ongeveer 50 kilometer, waarvan 15 kilometer autosnelwegen) werd een gemiddelde van 7,1l/100km gehaald. Niet fantastisch, noch beschamend, al zou dit cijfer lager liggen bij warm weer of met meer batterijen aan boord. Weet dat het 13,6 kWh-pakket (vergelijkbaar met de Opel Crossland X die onlangs werd getest) een beetje magertjes is voor een SUV uit deze categorie. Weet in ieder geval dat het verbruik van deze Ford met een constante snelheid op de snelweg niet ver van 10 l/100 km afwijkt.

Kortom: hoewel zeer Amerikaans heeft de Explorer bestaansrecht in Europa, zeker gezien zijn aangename en efficiënte weggedrag in combinatie met de comfortabele ophanging. Hij voldoet met andere woorden aan de Europese normen en het vleugje exotisme krijg je er zomaar bovenop.

Conclusie

Deze Ford Explorer zal je geen “groen” imago bezorgen, maar da’s het minste van je zorgen als je op zoek bent naar een relatief zuinig voertuig dat niet duur is in vergelijking met Europese modellen.

De Explorer Plug-in Hybrid in cijfers

Motor: V6, turbobenzine, 2.956cc + elektromotor; 457pk bij 5.750rpm; 840Nm bij 2.500rpm.

Transmissie: 4-wielaandrijving.

Versnellingsbak: 10-trapsautomaat

L/b/h (mm): 5.046/2.107/1.778

Gewicht (kg): 2.466

Koffervolume (l): 635 – 2.274

Tankinhoud (l): 68

0 tot 100 km/u (sec.): 6

Prijs: € 79.000 BTW incl.

Vermogen: 457 pk

Topsnelheid: 230 km/u

Opg. gem. verbruik: 3,1 l/100 km

CO2: 78 g/km