Wat een ommekeer: Abarth bouwt vandaag elektrische auto’s, terwijl het merk van Carlo Abarth eind jaren veertig naam maakte door speciale uitlaten voor sportwagens te verkopen. Intussen maakt Abarth deel uit van de Stellantis-groep en volgt het de tijdsgeest, wat dus ook elektrificatie betekent. De eerste stap was de 500e, de sportieve versie van de elektrische Fiat 500. Een gelijkaardige behandeling voor de Fiat 600 is het logische vervolg.
De auto die wij meekregen van de invoerder is een van de 1.949 exemplaren van de speciale Scorpionissima-reeks, die zich onderscheidt met een hoger vermogen: van 240 naar 280 pk. Vergeleken met een Fiat 600 ligt deze Abarth 2 cm lager, is hij 3 cm breder en 2 cm langer (totaal: 4,19 m). Ook de sporen werden verbreed: 30 mm vooraan en 25 mm achteraan. Al die aanpassingen maken van de brave 600 een pittig bommetje. En dat wordt benadrukt door de opvallende paarse lak die zijn sportieve temperament in de verf zet.
3.jpg?width=840)
Ode aan vroegere modellen
De bumpers zijn hertekend en er zitten uitsparingen in de kunststof die doen denken aan de olieradiators van vroegere Abarth-modellen. Die leuke knipoog gaat gepaard met allerlei details zoals de achterspoiler, de Abarth-belettering op de portieren en de grote 20-duimsvelgen met wielmoeren in racestijl. Het Italiaanse merk blijft trouw aan zijn filosofie en levert een auto die karakter uitstraalt en er snel uitziet, zelfs als hij stilstaat.
Advertentie – lees hieronder verder
Binnenin zien we helaas nog altijd de harde plastics van de Fiat 600, gecombineerd met enkele elementen die met Alcantara zijn bekleed. Onze Scorpionissima-versie is uitgerust met zeer stevige Sabelt-kuipzetels die uitstekende zijdelingse steun bieden. Voor het overige is het duidelijk een typisch Stellantis-interieur, met bedieningselementen die je ook in heel wat andere modellen van de groep terugvindt. Het interieur lijkt sterk op dat van de Fiat 600. Alles draait hier om schaalvoordelen, en dat voel je.
.jpg?width=840)
Drie rijmodi
De standaard 600e van Abarth heeft 240 pk, maar de Scorpionissima doet daar nog 40 pk bij voor een totaal van 280 pk en 345 Nm. Al dat vermogen gaat naar de voorwielen, geholpen door een mechanisch Torsen-sperdifferentieel, zoals bij de Alfa Romeo Junior Veloce. De Abarth 600e biedt drie rijmodi, waarvan twee de kracht temperen: in de middelste stand, Scorpion Street, zakt het vermogen naar 231 pk en de topsnelheid naar 180 km/u. De besturing wordt lichter en het gaspedaal minder direct. Ook grijpt het ESP meer in en zorgt het linkerpedaal weer voor regeneratief en hydraulisch remmen. In de zachtste modus, Turismo, zakt de topsnelheid naar 150 km/u, het koppel naar 300 Nm en het vermogen naar 190 pk.
Om de beleving wat spectaculairder te maken, kreeg de Abarth een geluidsgenerator met een luidspreker onder de koffer. Die klinkt redelijk geloofwaardig bij lage snelheden of stationair draaien (je kunt zelfs ‘gas geven’ in neutraal), maar bij hogere snelheden klinkt het geluid nogal kunstmatig. Wij schakelden het systeem dan ook al snel uit. Het wordt snel vervelend en overtuigt uiteindelijk niet echt.

Middelmatig rijbereik
De enige elektromotor van de 600e haalt zijn stroom uit een batterij van 54 kWh bruto of 51 kWh netto, goed voor een WLTP-rijbereik van 321 km. In werkelijkheid haal je niet meer dan 280 km, en alleen als je rustig rijdt. Speel je met het gaspedaal, dan smelt het rijbereik als sneeuw voor de zon. Het opladen gaat helaas niet bijzonder snel: aan een snellader haalt hij maximaal 100 kW gelijkstroom, goed voor een laadtijd van 27 minuten om van 20 naar 80% te gaan. Met de boordlader van 11 kW duurt datzelfde traject 5 uur en 45 minuten.

Tijd voor plezier
Met zo’n interessante technische fiche ziet de Abarth 600e er veelbelovend uit en het duurt niet lang voor je merkt dat rijplezier op de afspraak is. De acceleraties zijn krachtig, al voelen ze wel vrij lineair aan – een indruk die versterkt wordt door het gebrek aan motorgeluid. Zoals te verwachten zoeken de voorwielen regelmatig naar grip, en het is belangrijk om het stuur goed vast te houden, want de koppelreacties kunnen soms verrassend zijn.
De voortrein is erg scherp en het sperdifferentieel bewijst zijn nut bij het uitaccelereren van bochten: je kunt er helemaal door zonder wielspin of overstuur. Laat je het gas los, dan wordt de achterkant speels, net als bij de GTI’s van de jaren tachtig. Het remsysteem, met 380 mm-schijven vooraan, 268 mm achteraan en vierzuigerremklauwen, is krachtig. In de Scorpion Track-modus wordt de regeneratie uitgeschakeld en rem je puur hydraulisch, wat zorgt voor een mechanischer, zuiverder remgevoel.
Veel leuker dan je op het eerste gezicht zou denken, rijdt de Abarth 600e Scorpionissima bijna als een kart dankzij de zeer stevige ophanging, die hem bijzonder levendig maakt. Op goede wegen betekent dat puur genot, maar op het hobbelige Belgische wegennet krijgt je ruggengraat het zwaar te verduren. Dit is duidelijk geen auto voor lange, comfortabele ritten.
.jpg?width=840)
Conclusie
Je zou kunnen denken dat een sportieve elektrische auto van meer dan 1.600 kg leeggewicht wat flets aanvoelt, maar niets is minder waar. De Abarth 600e Scorpionissima is bijzonder levendig en zorgt al bij de eerste bocht voor een grote glimlach. Ondanks zijn gebreken bezorgt hij je rijplezier van het zuiverste soort en dat is vandaag een zeldzame kwaliteit geworden.
- Speels rijgedrag
- Goede prestaties
- Perfecte Sabelt-kuipzetels
- Beperkt rijbereik
- Laadsnelheid kan beter
- Matige interieurafwerking
.jpg?width=840)
De Abarth 600e Scorpionissima in cijfers
Motor: 1 elektromotor, 280 pk en 345 Nm, lithium-ionbatterij
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: enkele verhouding
L/b/h (mm): 4.187 / 1.808 / 1.504
Leeggewicht (kg): 1.625
Koffervolume (l): 360 tot 1.231
Batterij (kWh): 54
0 tot 100 km/u (sec): 5,9
Topsnelheid (km/u): 200
Rijbereik (WLTP, km): 321
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 18 tot 18,7
CO₂: 0 g/km
Prijs: 48.900 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 100,98 euro
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be