Autotests

TEST Jeep Compass: Het beste zit vanbinnen

De Compass heeft voor een groot deel bijgedragen aan de spectaculaire groei die Jeep de afgelopen vijf jaar in Europa heeft doorgemaakt. Toen het tijd was om het te updaten, heeft de fabrikant zich van zijn beste kant laten zien.

Geschreven door Laurent Zilli | 09/05/2021

De Jeep Compass is populair, en aangezien hij over een tijdloos ontwerp beschikt, heeft het Amerikaanse merk er goed aan gedaan om niet of nauwelijks aan zijn uiterlijk te raken. De voorkant is weliswaar volledig opnieuw ontworpen, maar dat merk je amper, terwijl achteraan enkel de lichtunits verduisterd werden.

Actueler

Kortom, alleen het noodzakelijke werd veranderd, namelijk het interieur. Niet dat de kwaliteit te wensen overliet, maar de algemene look, die rechtstreeks door de technologie was beïnvloed, was een beetje gedateerd. Het hele dashboard werd daarom hertekend rond het belangrijkste element: het nieuwe centrale scherm, dat nu voldoet aan de huidige normen. We hoeven je niet te uit te leggen dit de perceptie radicaal verandert, vooral omdat al de rest (dashboard, nieuwe console, nieuw klimaatregelingspaneel, nieuw stuurwiel, nieuw digitaal dashboard) een harmonieus geheel vormt.

Jeep Compass interior

Het interieur van de Compass is zelfs een van de beste in zijn klasse, hoewel het aanvankelijk dus wat verouderd was. Dit nieuwe design gaat uiteraard gepaard met een technologische upgrade: een nieuw multimediasysteem dat intuïtiever en sneller is, maar vooral nieuwe rijhulpmiddelen die autonoom rijden op niveau 2 mogelijk maken.

Jeep Compass cluster

Nieuwe motoren

Tot slot gebeurden er aanpassingen onder de motorkap: de 1.6 turbodiesel blijft op post maar werd opgevoerd tot 130 pk (+10); er is de 190 of 240 pk sterke 4Xe “plug-in” die vorig jaar al werd geïntroduceerd en voortaan wordt de 1.3 turbobenzine die de oplaadbare hybride deels aandrijft ook alleen aangeboden, ter vervanging van de 1.4 turbo. Dit blokje ontwikkelt 130 pk in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak of 150 paarden als er een automaat met dubbele koppeling aan gepaard is. Wij hebben onlangs de laatstgenoemde uitgeprobeerd en bevestigen dat er een superieur plezier geboden wordt. De motor werkt stiller, is gewilliger bij lage toerentallen en als kers op de taart minder gulzig. Het enige minpuntje dat we kunnen verzinnen, is dat het huwelijk met de automatische bak nog voor verbetering vatbaar is.

Conclusie

De Jeep Compass wil een Europese bestseller blijven en we gaan ervan uit dat dit gaat lukken. Trouwens, als je dan toch een SUV wil kopen, dan kan je even goed kiezen voor een gerenommeerd merk op dit gebied.

Jeep Compass

De Compass 1.3 T4 150 DDCT technische fiche

Motor: 4-cilinder turbobenzine, 1.332 cc; 150 pk van 5.500 tot 6.100 t/min; 270 Nm bij 1.560 t/min

Aandrijving: voorwielaandrijving

Versnellingsbak: 6-trapsautomaat met dubbele koppeling

L/B/H (mm): 4.404/1.879/1.629

Rijklaar gewicht (kg): 1.505

Koffervolume (l): 388 – 1.298

Tankinhoud (l): 55

0 tot 100 km/u (sec.): 9,2

Prijs: € 32.990 BTW inbegrepen

Vermogen: 150 pk

Topsnelheid: 199 km/u

Gecombineerd brandstofverbruik: 6,6 l/100km

CO2: 152 g/km

Andere motoren

1.3 130: 130pk; 6.6l/100km; 192km/u; € 28.490 BTWi

1.6 MJD: 130pk; 5.2l/100km; 194km/u; € 32.990 BTWi

4Xe 190 : 190pk ; 1,9l/100km ; 183km/u; € 44.590 BTWi

4Xe 240 : 240pk ; 1,9l/100km ; 200km/u; € 47.390 BTWi

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook