Nieuwe autofiscaliteit in Wallonië vanaf 1 juli 2025: dit verandert er

Al maandenlang wordt gesproken over een nieuwe autofiscaliteit in Wallonië. De vorige Waalse regering had een decreet uitgevaardigd, maar dit benadeelde gezinnen en elektrische auto’s. Daarom past de nieuwe regering – aan de macht sinds juli 2024 – deze beslissing meteen aan. Een goede zaak? Toch niet helemaal.

Gepubliceerd op 13 februari 2025
Leestijd : 3 min
Nieuwe autofiscaliteit in Wallonië vanaf 1 juli 2025: dit verandert er

Laten we even terugkijken. In juni 2023 stelde de Waalse minister van Mobiliteit, Philippe Henry (Ecolo), voor om de autofiscaliteit in Wallonië te herzien. Die was nog altijd gebaseerd op fiscale pk's en het vermogen van de auto, zoals dertig jaar geleden. Fiscaal gezien is dat het Stenen Tijdperk. Het wetsvoorstel ging echter niet ver genoeg, want het stelde alleen voor om de inschrijvingsbelasting te herzien door rekening te houden met nieuwe criteria zoals het gewicht van de auto, ook bij elektrische auto’s.

Deze aanpak schoot op meerdere vlakken tekort. Hoewel de aanpassing in de eerste plaats SUV’s viseerde, benadeelde ze ook eigenaars van elektrische auto’s, die een aanzienlijke inspanning leveren voor de transitie, én grote gezinnen, die nu eenmaal ruimere (en dus zwaardere) auto’s nodig hebben. Kleine auto’s profiteerden van een belastingverlaging (zoals een Citroën C3, waarvoor de BIV daalde van 123 naar 90 euro), maar andere auto’s werden duidelijk benadeeld. Een Renault Mégane benzine met 140 pk werd bijvoorbeeld 886,20 euro belast, terwijl het dieselmodel met 115 pk maar 112,50 euro zou kosten. Idem dito voor een Tesla Model 3, waarvan de belasting op inverkeerstelling zou stijgen van 61,50 naar 1.588,20 euro, of zelfs 2.159 euro voor de Long Range-versie. Belachelijk, zelfs als grote gezinnen zouden profiteren van een korting... Is een reductie van 100 euro wel eerlijk of respectvol als je voor een auto 500 of 600 euro BIV moet betalen? Volgens de minister van Mobiliteit François Desquesnes (Les Engagés) heeft deze absurde situatie de nieuwe Waalse regering ertoe aangezet om de vorige hervorming te herzien. Van 1 juli worden daarom nieuwe regels van kracht.

Beter systeem?

In plaats van een hervorming zouden we beter spreken over een aanpassing van de fiscaliteit die de vorige regering en minister (Henry) al eerder voorstelden. De basis blijft namelijk hetzelfde, maar de formule bevat nu correctiefactoren, meer bepaald voor grote gezinnen en elektrische auto’s.

123104

Advertentie – lees hieronder verder

Verwacht echter geen revolutie. De korting voor grote gezinnen stijgt tot 250 euro vanaf 1 juli 2025, wanneer de hervorming van kracht wordt. Dezelfde korting geldt ook voor eenoudergezinnen (maar pas vanaf 1 januari 2026) met ten minste één kind. Dit zal de belastingdruk verlagen, maar niet echt veel. Laten we het voorbeeld nemen dat ook gegeven werd toen de hervorming voor het eerst werd gepresenteerd. Voor een Kia Sorento met zeven zitplaatsen (zo’n SUV is handig voor gezinnen, want er bestaan amper nog monovolumes), zal de belasting stijgen van 323,30 euro naar 3.042,70 euro, waarvan je als gezin dus 250 euro mag aftrekken. Wat een vrijgevigheid! Alsof dat het verschil zal maken…

Voor de 100% elektrische auto’s wilde de nieuwe regering de belastingverhoging beperken. Grosso modo wordt er een correctiefactor van 0,08 toegepast op middelgrote auto’s en gezinswagens. Dit betekent bijvoorbeeld dat de BIV voor een Volkswagen ID.4, die momenteel 61,50 euro bedraagt, zou gestegen zijn tot 601 euro onder de hervorming van Philippe Henry, maar uiteindelijk daalt tot 334 euro onder de aangepaste hervorming. Dit is geen manier om elektrische auto’s te stimuleren, want ze blijven duurder dan vroeger, en ook niet per se goedkoper dan een conventionele auto. Voor een plug-inhybride BMW 3 Reeks, die schadelijker is voor het milieu (omdat hij twee krachtbronnen nodig heeft), bedraagt de belasting bijvoorbeeld maar 109 euro, vergeleken met 1.239 euro vroeger (of momenteel).

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
52.643 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
52.643 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.