Het veelvelovende avontuur van Northvolt is voorbij. Na maanden van problemen en mislukte reddingspogingen heeft het bedrijf faillissement aangevraagd. De start-up, opgericht in 2016, wist grote investeerders zoals Volkswagen en Goldman Sachs aan te trekken en haalde meer dan 10 miljard dollar op. Maar het lukte nooit om de productiedoelen te halen.
Maar wat ging er mis? Er zijn meerdere redenen, maar in de eerste plaats de zware concurrentie uit Azië. Northvolts productiekosten lagen veel hoger, waardoor winstgevendheid buiten bereik bleef. Vorig jaar annuleerde BMW een contract van 2 miljard dollar, wat de al wankele financiën verder onder druk zette. Met een schuld van meer dan 8 miljard dollar was er geen redding meer mogelijk. Northvolt vroeg eerst Chapter 11-bescherming aan in de VS en heeft nu ook in Zweden faillissement aangevraagd.

Europa nog steeds op het verkeerde spoor?
De EU reageert traag op deze mislukking. Ze kondigde net een steunplan aan voor de autosector, inclusief subsidies voor zowel Europese als buitenlandse accufabrikanten, mits die samenwerken met Europese bedrijven. Maar voor Northvolt komt dit initiatief veel te laat. Deze structurele traagheid, zichtbaar in meerdere sectoren zoals momenteel ook de wapenindustrie, wijst op een dieper probleem: Europa slaagt er niet in om industriële trends te voorzien en een samenhangende strategie te ontwikkelen voor technologische autonomie.
Advertentie – lees hieronder verder
Meer dan 90% van de markt voor batterijen voor elektrische auto’s is in handen van Aziatische fabrikanten, vooral uit China en Korea. In plaats van een sterk Europees ecosysteem op te bouwen, vertrouwde Brussel te lang op de ‘onzichtbare hand’ van de vrije markt. Zonder proactief beleid moest Northvolt opboksen tegen concurrenten met stevige staatssteun en miljardeninvesteringen—een strijd die het niet kon winnen.

Dringend nood aan nieuw model
De ondergang van Northvolt onderstreept de noodzaak om Europa’s economische model voor strategische industrieën te herzien. Terwijl de VS en China hun industrieën massaal subsidiëren, veroordeelt Europa zichzelf tot liberale dogma’s die snelle en ambitieuze actie in de weg staan. Met de nieuwe steunplannen voor de auto-, defensie- en AI-sector lijkt er beweging te komen, al bestaat tweederde vooral uit toestemming voor extra schulden. Maar wat is de werkelijke strategie? Gaat Europa simpelweg buitenlandse technologieën inkopen of echt autonome ecosystemen opbouwen? Hoe dan ook, het is tijd voor een serieuze industriële visie, gericht op innovatie en technologische soevereiniteit.
Het faillissement van Northvolt baart de leiders in de sector zorgen, vooral bij ACC. Dit bedrijf roept om directe steun om de opstart van zijn Gigafactory veilig te stellen, een project dat zowel meer tijd als geld kost dan aanvankelijk werd gedacht. Yann Vincent, CEO van ACC, benadrukte dat efficiënte batterijproductie in Europa afhankelijk is van goed opgeleide arbeidskrachten en strikte kostenbeheersing. Hij doet een oproep aan Frankrijk en Europa voor financiële steun, zodat men door de industriële “vallei des doods” kan komen. We willen niet meer zien dat bedrijven zoals Northvolt ten onder gaan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be