Slecht nieuws vanuit het Hoge Noorden: batterijbouwer Northvolt is failliet. Het jonge Zweedse bedrijf was voorbestemd om een van de eerste en leidende Europese fabrikanten van accu’s voor elektrische auto’s te worden. Dat voornemen lijkt nu mislukt, en dat ligt niet enkel aan de schommelingen in de vraag naar elektrische auto’s.
“De massaproductie van lithium-ion batterijen is een notoir moeilijk proces”, schrijft Joannes Laveyne, energie-expert aan de universiteit van Gent, in een post op LinkedIn over de problemen van Northvolt. “Vooral het behalen van consistente kwaliteit is een echte uitdaging. Het is niet uitzonderlijk dat een nieuwe batterijfabriek gedurende de eerste jaren 30% tot 50% van haar productie moet vernietigen wegens ondermaatse kwaliteit. De expertise en knowhow om een batterijfabriek op poten te zetten is dan ook een handelsgeheim dat doorwinterde fabrikanten zoals LG Chem of Panasonic streng bewaken.”
Northvolt stelde dan ook vast dat geen van de grote productiemachinebouwers hen apparatuur wou verkopen, en dat ze dan maar in zee moesten met tweederangsinfrastructuur van Chinese makelij. Het gevolg was dat ze de bouwkwaliteit niet snel genoeg op het gewenste niveau kregen. Eerder dit jaar annuleerde BMW daarom een bestelling van batterijcellen ter waarde van 2 miljard euro. Deze waren bestemd voor onder andere de i4 en iX, en in de plaats zal Samsung SDI nu deze cellen leveren. De Duitsers gaven daarbij wel mee dat ze voor hun volgende generatie EV’s, onder de naam ‘Neue Klasse’, wel nog steeds Northvolt-batterijen wil.
Advertentie – lees hieronder verder
Franse batterijen
Northvolt is niet meer de enige Europese batterijbouwer. In 2023 startte ACC (Automotive Cells Company) in het noorden van Frankrijk al zijn fabriek voor batterijcellen op. Het bedrijf steunt op sterke schouders, met investeerders als TotalEnergies, Mercedes en Stellantis, maar kent eveneens een trage en moeizame opstart. Een andere Franse speler, Verkor, is inmiddels bezig met de bouw van een batterijfabriek in Duinkerke.
Afgelopen zomer kwam ook het Duitse V4Drive, onderdeel van Varta, in financiële problemen. Zij konen gered worden door onder andere Porsche, dat een deel van de schulden kwijtschold in ruil voor een derde van de aandelen.
Alle spelers samen hebben tegen 2030 een gezamelijke productiecapaciteit van 1,7 TWh per jaar aangekondigd, goed voor zo’n 13 miljoen batterijpakketten van 75 kWh. Meer dan de helft daarvan staat evenwel op losse schroeven, zo berekende de ngo Transport & Environment eerder dit jaar in een studie, onder andere door hun sterke afhankelijkheid van overheidssteun.
Vooral Hongarije en Polen
Nochtans zit de batterijbouw in Europa in stijgende lijn, vooral in Hongarije en Polen. De fabrikanten die daar actief zijn, komen echter allen uit het Verre Oosten. De Zuid-Koreaanse spelers SK Innovation en Samsung SDI zitten in Hongarije, en die laatste bekijkt de mogelijkheid om ook in Polen een site neer te zetten. Het eveneens Zuid-Koreaanse LG Chem heeft daar al een fabriek.
In Hongarije staan daarnaast al 2 batterijfabrieken van de Chinese wereldspelers CATL. Ook Build Your Dreams (BYD) is bezig met de bouw van een fabriek in dat land, “één van de grootste investeringen in de Hongaarse economische geschiedenis”, aldus minister van Buitenlandse Zaken Péter Szijjártó. Daar zullen vanaf 2025 niet alleen batterijen, maar ook volledige auto’s geproduceerd worden.
Strengere toegang
Europa is nu wel zinnens om een tweede Northvolt-scenario te vermijden door Chinese bedrijven te dwingen om voortaan hun kennis te delen, indien ze nog in aanmerking willen komen voor subsidies, zo schreef deze week de Britse zakenkrant Financial Times.
De EU ziet de batterij-industrie als een van de cruciale economische sectoren voor de toekomst, en wil hetzelfde recept toepassen als de Chinese overheid de voorbije decennia deed met de Westerse autobouwers. Zij mochten de Chinese markt enkel binnen indien ze hun kennis en expertise deelden met de lokale spelers.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be