TEST Renault 4: tussen erfgoed en moderniteit

Na de comeback van de Renault 5 komt het merk met het ruitlogo nu met een moderne herinterpretatie van de Renault 4. Alleen is die veel minder betaalbaar dan zijn voorouder destijds.

8 / 10
Gepubliceerd op 12 mei 2025
Leestijd : 5 min
TEST Renault 4: tussen erfgoed en moderniteit

Van 1961 tot 1992 was de Renault 4 het antwoord van het merk op de Citroën 2PK. Het erg populaire model werd meer dan acht miljoen keer geproduceerd en vond zijn weg naar talloze landen wereldwijd. Als betaalbaar en veelzijdig vervoermiddel bleef hij bijzonder geliefd in Europa en ver daarbuiten. Het lag dus voor de hand dat Renault – na het retro-succes van de 5 – ook de 4 opnieuw zou uitvinden. Om kosten te besparen werd hij ontwikkeld op hetzelfde platform als de 5: AmpR Small.

Hij neemt de techniek van de Renault 5 over, maar onderscheidt zich door zijn formaat. De wielbasis werd verlengd tot 2,6 meter, wat het interieur duidelijk ten goede komt. De binnenruimte is een stuk beter dan bij de 5, net als de kofferruimte, die van 420 liter tot ruim 1.400 liter gaat als je de achterzetels neerklapt. Zoals bij de oude 4L is de laaddrempel laag, wat het laden van zware of grote spullen vergemakkelijkt. Jammer genoeg is de vloer niet helemaal vlak, wat het minder handig maakt om grote pakketten te schuiven.

Renault 4 E-Tech electric - Iconic - Vert Hauts-de-France7

Inspiratie en vrijheid

Terwijl de Renault 5 qua vormgeving dicht bij het origineel blijft, neemt de nieuwe Renault 4 wat meer vrijheid. Hij is 4,14 meter lang, groter dan een Clio, en maakt een imposante indruk. De zwarte neus verwijst naar vroeger, net als de achterlichten die een gestileerde versie zijn van het klassieke ontwerp. Ook de vorm van de zijruitjes achteraan is een knipoog. Maar verder is het ontwerp helemaal modern, met lijnen die doen denken aan de Jeep Avenger of Fiat 600. De Renault 4 ziet er best leuk uit, al moet gezegd: hij is niet zo onweerstaanbaar als de 5. Voor wie graag open rijdt, is er de Plein Sud-versie met een groot stoffen schuifdak – een knipoog naar de R4 Plein Air van weleer.

Advertentie – lees hieronder verder

Het dashboard is overgenomen van de 5, dus geen verrassingen daar. Je krijgt twee schermen van 10 duim, een gedeeltelijke bekleding in jeansstof (bij de Iconic-versie) en een versnellingshendel op de stuurkolom. Renault voegde enkele leuke details toe, zoals de deurbekleding in pied-de-poulemotief en de volledig neerklapbare passagierszetel die verandert in een tafeltje. Zo kun je zelfs voorwerpen van 2,2 meter lang vervoeren. De Renault is behoorlijk veelzijdig. Zo trekt hij tot 750 kg en kun je met de V2L-functie elektrische toestellen opladen via de batterij.

Renault 4 E-Tech electric - Iconic - Vert Hauts-de-France3

One Pedal

Er staan twee versies van de Renault 4 in de catalogus. De eerste, de Urban, beschikt over een elektromotor van 120 pk en een batterij van 40 kWh, goed voor een rijbereik van 300 km. De tweede, de Comfort Range, levert 150 pk en haalt een rijbereik van 400 km dankzij zijn batterij van 54 kWh. Het snellaadvermogen bedraagt respectievelijk 80 en 100 kW. In wisselstroom haalt de boordlader maximaal 11 kW.

In vergelijking met de 5 biedt de nieuwkomer de One Pedal-functie (beschikbaar vanaf de Techno-uitvoering), waarmee je via regeneratie kunt afremmen. Je kunt kiezen uit verschillende standen via de schakelpeddels achter het stuur. Op de weg rijdt de Renault 4 voorspelbaar en herken je meteen de kwaliteiten van zijn kleine broer. Toch is de ophanging hier veel meer op comfort afgestemd. Oneffen wegen worden merkbaar beter opgevangen, wat perfect past bij het meer gezinsvriendelijke karakter van deze auto. De carrosseriebewegingen blijven gelukkig goed onder controle.

Renault 4 E-Tech electric - Iconic - Vert Hauts-de-France

Eigen karakter

Achter het stuur mis je het dynamische rijgevoel van de Renault 5. Toch is de 4 best aangenaam: de besturing is vrij precies en de 150 pk sterke motor waar wij mee reden, stelt zeker niet teleur. De bodemvrijheid van 18,1 cm maakt hem wat minder wendbaar in snelle bochten, maar zorgt dan weer voor betere prestaties op licht terrein, zeker met de tractiecontrole Extended Grip. Op gewone wegen haal je zonder moeite een gemiddeld verbruik van ongeveer 14 kWh/100 km. Bij een vlotte rit op de autosnelweg ligt dat wel wat hoger, met een gemiddelde van rond de 20 kWh/100 km.

Bij de lancering is de Renault 4 verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus: Evolution, Techno en Iconic. Elk van deze biedt veel mogelijkheden om te personaliseren en een brede waaier aan accessoires. Denk aan extra opbergvakken, dakdragers of zelfs een rieten mandje aan de middenconsole – speciaal ontworpen voor… een baguette. Qua prijs zit de nieuwe Renault 4 ver van het originele model, dat ooit toegankelijk was voor iedereen. De versie met 120 pk begint bij 29.900 euro, het model met 150 pk kost 32.900 euro. De Iconic-uitvoering, alleen beschikbaar met de krachtigste motor, wordt aangeboden vanaf 36.900 euro.

Renault 4 E-Tech electric - Techno - Bleu Nuage

Conclusie

De Renault 4 is minder verleidelijk dan de Renault 5, maar heeft zeker zijn troeven. Met zijn leuke retrolook en veelzijdigheid weet hij te overtuigen. Jammer dat de prijs zo snel oploopt door de rijke uitrusting. Een soberder instapversie zou welkom zijn en beter aansluiten bij de oorspronkelijke geest van deze auto, die destijds veel mensen toegang gaf tot automobiliteit.

Renault 4 E-Tech electric - Iconic - Vert Hauts-de-France5

De Renault 4 150 pk Comfort Range in cijfers
Motor: 1 elektromotor, 150 pk en 245 Nm, NMC-batterij
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: enkele verhouding
L/b/h (mm): 4.143/1.796/1.552
Leeggewicht (kg): 1.462
Koffervolume (l): 420 tot 1.405
Batterij (kWh): 52
0 tot 100 km/u (sec): 8,1
Topsnelheid (km/u): 150
Rijbereik (WLTP, km): 409
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 15,1
CO
: 0 g/km
Prijs: 32.900 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 100,98 euro

Voor
  • Leuke neo-retrolook
  • Goede binnenruimte
  • Precieze besturing
  • Geslaagd multimediasysteem
Cons
  • Prijs
  • Geen vlakke vloer
  • Geen echte instapversie

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault R 4 voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.
Renault R 4
tweedehands F4
85.000 km 8.000 €
4130 Tilff Bekijk
Renault Grand Scenic
tweedehands
56.340 km 20.995 €
Dex - Easy Car Shopping - 8830 Hooglede Bekijk
Renault Megane 1.5 Blue dCi
tweedehands HATCHBACK
128.313 km Veiling
Legal Brokers Brecht - 2960 Brecht Bekijk
Renault Kangoo Lichte vracht
tweedehands
59.236 km Veiling
Legal Brokers Brecht - 2960 Brecht Bekijk

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!