Edito
Elke maandag brengt een redacteur van Gocar.be je de edito van de week, met een frisse kijk op de sector. Vandaag mag je dat letterlijk nemen, want we gaan cabriorijden. De zon lonkt, maar het cabrio-aanbod is de jongste jaren zienderogen geslonken. Een panoramisch schuifdak dan maar? Helaas: ook dat type dak lijkt op de terugweg.
Elke maandag brengt een redacteur van Gocar.be je de edito van de week, met een frisse kijk op de sector. Vandaag: hoe automerken hun eigen geschiedenis misbruiken. Historische namen worden schaamteloos op nieuwe modellen gekleefd en daar kunnen liefhebbers niet mee lachen.
Elke maandag brengt Gocar.be een redactioneel artikel over een onderwerp in de sector. Vandaag: het retromedicijn van de westerse automerken dat een dam kan werpen tegen de technologische overmacht van de Chinese merken, zoals die op de perdsagen van het Salon van Shanghai werd gedemonstreerd.
Elke maandag brengt Gocar.be een redactioneel artikel over een onderwerp in de sector. Vandaag: Carlos Tavares en zijn royale gouden parachute. Tavares werd afgelopen december ontslagen. De reden voor het afscheid: zijn onvermogen om het Stellantis-schip te doen keren. Maar de exit is koninklijk: de Groep gaat 35 miljoen euro betalen aan zijn voormalige CEO.
Elke maandag brengt een redacteur van Gocar.be een scherpe blik op de autosector. Vandaag nemen we de strategie van Stellantis onder de loep, dat al maanden kampt met opvallend dalende verkoopcijfers. De situatie doet denken aan die van een Britse autoreus in de jaren zeventig.
Elke maandag brengt een redacteur van Gocar.be je de edito van de week, met een frisse kijk op de sector. Vandaag zoomen we in op de elektrische strategie van Mercedes. Die bracht tot nu toe weinig succes, maar met de nieuwe CLA staan de sterren plots zeer gunstig.
Elke maandag brengt een redacteur van Gocar.be je de edito van de week, met een nieuwe kijk op de sector. Vandaag: De Amerikaanse les. Hoe een gebrek aan ‘overheidsbetutteling’ de Amerikaanse autobouwers de das omdeed, kan een les zijn voor hun Europese collega’s. Want geschiedenissen neigen zich weleens te herhalen.
Elke maandag brengt een redacteur van Gocar.be je de edito van de week, met een nieuwe kijk op de sector. Vandaag: BMW. De Duitse auto-industrie bloedt, en dat laat diepe krassen achter op de kroonjuwelen in de sector. Toch is het opvallend hoe BMW beter standhoudt dan zijn directe rivalen. Wat is het geheim?
Elke maandag brengt Gocar een redactioneel artikel over een onderwerp in de sector. Vandaag: Northvolt. Northvolt, ooit Europa’s trots in batterijen voor elektrische auto’s, is failliet. Het Zweedse bedrijf heeft definitief de boeken neergelegd - een harde klap voor de EU, die juist wilde investeren in strategische sectoren zoals de auto-industrie.