Er doen heel wat mythes de ronde over de rubberen haartjes die op nieuwe banden steken. Zo zouden ze verzekeren dat je niet met een set gebruikt rubber vandoen hebt, de druk reguleren, de slijtage aanduiden of rolgeluiden verhelpen. Maar daar is allemaal niets van aan. De reden achter hun aanwezigheid is helemaal anders.
Met een fabrieksgeurtje
Die rubberen stekeltjes worden in vaktermen ‘vent spews’, ‘nibs’ of ‘sprue nubs’ genoemd. Ze zijn een overblijfsel van het productieproces. Autobanden worden namelijk gemaakt door heet rubber in een mal te persen, en dat rubber moet zich mooi verdelen zonder dat er luchtbellen in blijven zitten. Om de lucht een uitweg te geven, zitten er piepkleine ontluchtingsgaatjes in de mal. Terwijl de lucht ontsnapt, perst het rubber zich een weg naar buiten door die minuscule gaatjes. Eens de band afkoelt en uit de mal komt, blijven de rubberen snorharen achter.

Het ziet er misschien vreemd uit, maar zonder die luchtgaten zou het rubber ongelijkmatig verdelen, waardoor er zwakke plekken ontstaan in de band. En een band met luchtbellen erin? Dat is vragen om ellende. Je wil immers niet dat je splinternieuwe banden al bij de eerste rit beginnen te bollen als een croissant in de oven.
Advertentie – lees hieronder verder
Hebben ze ook nut?
Zodra je begint te rijden, slijten de haartjes vanzelf weg. Op het loopvlak verdwijnen ze vrijwel meteen, op de zijwanden blijven ze wat langer zitten. Maar of ze er nu aanhangen of niet, ze hebben nul impact op de prestaties van je band. Ze helpen niet bij de grip, verminderen dat geluid helemaal niet en zorgen zeker niet voor een betere verdeling van de bandenspanning – allemaal fabels die rondgaan op obscure autofora.
Sommige fabrikanten, zoals Michelin, hanteren een methode om sommige van hun bandenmodellen te fabriceren zonder die rubberen snorharen. Maar hoe ze dat doen? Dat blijft in nevelen gehuld. Misschien hebben ze een subtiele schaaf die elk bandje mooi afpoliert, of gewoon een andere techniek om het rubber gelijkmatig te verdelen. Wie zal het zeggen? Feit is dat sommige bandenfabrikanten erin slagen om deze haartjes te vermijden, terwijl anderen zich er geen zorgen over maken.

Afknippen kan
Als je die haartjes lelijk vindt, kan je ze gerust wegknippen. Maar laat je innerlijke kapper niet te hard losgaan: snij je te diep, dan riskeer je schade aan de band. Een klein knipje hier en daar kan geen kwaad, maar probeer het niet met een scheermesje of een slijptol, tenzij je graag je banden tot op de draad verslijt nog vóór je de snelweg opgaat.
Sommige autofanaten vinden het zelfs een sport om de haartjes met een pincet één voor één uit te trekken. Als je écht tijd te veel hebt, is dat een manier om je avond te vullen. Maar voor de doorsnee chauffeur is het slimmer om gewoon een paar kilometer te rijden en de rodage zijn werk laten doen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be