Dossier-banden

Is het een goed idee om een gereviseerde band te kopen?

Ze kosten 30 procent minder dan nieuwe banden, maar zijn gereviseerde banden echt een goed alternatief? Bandenfabrikanten beweren dat ze goede kwaliteit bieden dankzij een gecontroleerd industrieel proces. Maar wat is de werkelijkheid?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 22 nov. 2023 | Leestijd: 4 min

De recyclage van gebruikte banden is momenteel problematisch. Omdat banden gevulkaniseerd (gebakken) worden, ontstaan er zwavelbruggen tussen de polymeerketens, waardoor het onmogelijk is om het materiaal te recycleren en de oorspronkelijke eigenschappen van deze polymeren terug te krijgen. Natuurlijk bestaan er initiatieven en onderzoeken. Zoals het kweken van bacteriën die deze zwavelbruggen kunnen afbreken. Maar dit is allemaal nog experimenteel en intussen worden banden ‘gerecupereerd’ als grondstof door ze te verbranden om energie te produceren, bijvoorbeeld in cementfabrieken, wat uiteraard de planeet vervuilt met broeikasgassen en allerlei soorten luchtverontreinigende stoffen.

Al vele jaren brengen bandenfabrikanten en leveranciers nieuwe stukken rubber aan op gebruikte banden. Een goedkope oplossing voor wie niet de volledige prijs van een nieuwe band wil betalen. Maar vandaag krijgt deze oplossing een andere dimensie: gereviseerde banden. Ze worden aangeprezen door grote bandenfabrikanten zoals Bridgestone, dat onder het merk Black Star gereviseerde banden verkoopt. Noem ze geen coverbanden, want de bandenfabrikanten vertellen aan onze collega’s van Sud Presse dat coverbanden gemaakt worden op een vrij riskante ‘ambachtelijke’ manier, terwijl gereviseerde banden het resultaat zijn van een perfect gecontroleerd industrieel proces dat echte kwaliteit garandeert.

Advertentie – lees hieronder verder

Leonard_Orange_profil

Alleen onberispelijke banden

Een van de grootste verschillen tussen een gecoverde en gereviseerde band is dat deze laatste zorgvuldig wordt geïnspecteerd voordat hij wordt geselecteerd. Na een machinaal en visueel onderzoek worden ‘exotische’ merken, gerepareerde of beschadigde banden automatisch afgekeurd, wat niet het geval is bij coverbanden.

De rest van het proces gaat als volgt: de banden worden versneden, wat betekent dat het loopvlak en de zijwanden verwijderd worden. Alles wat overblijft is tussen 0,5 en 1 mm van het oorspronkelijke materiaal. Vervolgens wordt een lijmlaag op rubberbasis aangebracht om het nieuwe loopvlak, maar ook de flanken, die allebei van nieuw materiaal zijn gemaakt, te bevestigen. Een grote pers voegt vervolgens het loopvlakpatroon toe en het geheel wordt uiteindelijk enkele tientallen minuten gevulkaniseerd.

BS-Banc-dessai2

Welke prestaties?

Het merk Black Star van Bridgestone vertelde aan Sud Presse dat de prestaties van sommige banden die van een nieuwe band vrij dicht benaderen. Dit geldt met name voor vierseizoensbanden. Hoe zit het met de andere banden? Dat is onzekerder, vooral qua slijtage, die minder goed is bij gereviseerde banden. En dat is logisch, want het karkas van de band beperkt het energieverlies. Maar als de band al tienduizenden kilometers heeft gereden, moeten we ons geen illusies maken. Kortom, de gereviseerde band blijft een keuze van de consument, die niet moet klagen over snellere slijtage of mindere prestaties op het gebied van wegligging of remmen in vergelijking met een nieuwe band. De echte vraag is: hoeveel ben je bereid toe te geven op je veiligheid?

Foto’s: © Black Star

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon