Het is al enkele jaren aan de gang, maar de laatste tijd steekt het fenomeen weer harder de kop op: de diefstallen van autokatalysatoren. Deze plaag verspreidt zich over heel Europa en neemt ook bij ons verder toe. Officiële cijfers zijn er niet beschikbaar, maar het gaat zeker over enkele honderden exemplaren die jaarlijks in ons land gejat worden.
Deze diefstallen gebeuren meestal niet voor het onderdeel zelf, zodat de katalysator geplaatst kan worden in een andere auto met een defect exemplaar. Al vindt dat natuurlijk ook plaats, want het vervangen van een autokatalysator kost al gauw 300 tot ruim 1.000 euro afhankelijk van het type wagen.
50.000 euro per kilogram
Toch zijn de dieven vooral geïnteresseerd in de edelmetalen, zoals platina, rhodium en palladium, die in de filterstructuur zitten. Het gaat om een flinterdun laagje en een beperkte hoeveelheid. Maar gezien de zeer hoge prijs van deze edelmetalen die intussen is opgelopen tot gauw 40 à 50.000 euro per kilogram, wordt het toch een zeer lucratieve handel.
Advertentie – lees hieronder verder
Verscheidene Oost-Europese benden zijn intussen gespecialiseerd in het snel verwijderen van de katalysator onder een auto. Zij vangen hiervoor 50 tot 100 euro per stuk van gespecialiseerde bedrijven die de edelmetalen kunnen verwijderen uit de filters en zo woekerwinsten maken.
Door het sterk groeiende aantal diefstallen van katalysatoren deed de Britse verzekeraar Admiral een onderzoek naar dit fenomeen en stelde vast dat vooral hybride voertuigen geviseerd worden. De reden hiervoor zou zijn dat ze meer van die zeldzame metalen bevatten en vaak minder gecorrodeerd zijn omdat ze minder vaak gebruikt worden. Admiral stelde ook vast dat vooral de hybrides van Toyota en Lexus zeer populair zijn, met de Prius als koploper.
Een katalysatordiefstal levert sowieso heel wat schade en kosten op, omdat de criminelen dit onderdeel gewoon uit de uitlaatlijn slijpen. Soms gaan ze daarbij zeer driest tewerk en kantelen ze de wagen zelfs op de zijkant om makkelijker te kunnen werken. Met extra dure koetswerkschade tot gevolg.
In een auto met een niet-werkende katalysator stijgt de uitstoot aan stikstofoxiden aanzienlijk tegenover een correct functionerend voertuig, zodat de impact op de leefomgeving niet te onderschatten is wanneer de katalysator wordt verwijderd en zonder dit onderdeel verder rijden zeker geen optie is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be