Lekke banden komen steeds vaker voor bij automobilisten. Dit is uiteraard te wijten aan een wegennet dat steeds ouder wordt en waarbij het onderhoud steeds meer te wensen overlaat. Maar ook het stijgende gewicht van auto’s en de grotere velgen maken banden kwetsbaarder.
Voor automobilisten betekent dit dat ze steeds vaker een band moeten vervangen. Gezien de prijs van banden is het best begrijpelijk om een goedkoper alternatief te kiezen dan exact hetzelfde model waarmee de auto uitgerust was. Een goed idee? Blijkbaar niet, volgens een studie van VAB.
Toegelaten?
Maar is het eigenlijk toegelaten om verschillende banden op dezelfde as te monteren? Vroeger niet, maar in Vlaanderen is het nu wel toegestaan. Sinds 1 december 2024 stelt de regelgeving alleen nog dat ‘de assen van het voertuig voorzien moeten zijn van twee banden met dezelfde structuur, dezelfde afmetingen (radiaal, diagonaal enzovoort) en dezelfde toepassing (zomer, winter)’. Met andere woorden, zolang aan deze algemene specificaties wordt voldaan, mag je perfect met een Michelin-band aan de ene kant en een Firestone-band aan de andere kant rijden.

Advertentie – lees hieronder verder
“Grote besparingen op banden zijn geen goed idee”, herinnert VAB ons eraan. Dat de banden dezelfde afmetingen en structuur hebben, is op zich niet voldoende om de veiligheid te garanderen of om de prestaties van een auto te behouden. Volgens VAB is deze versoepeling van de wetgeving “totaal absurd”. VAB benadrukt: “Als je verschillende banden met verschillende profielen links en rechts gebruikt, krijg je ook een verschillend gripniveau links en rechts.”
Bewezen met test
Om hun standpunt te onderbouwen, heeft VAB een praktijktest uitgevoerd. De organisatie heeft auto’s uitgerust met banden van verschillende merken en ze laten rijden met een snelheid van 50 km/u op een nat wegdek. Er werden een remtest, een bochtentest en een uitwijktest uitgevoerd. De test werd eerst gedaan met een auto met vier Europese banden van label A (premium), daarna met een auto met vier banden van label C (low-cost), en tot slot met een auto met drie label A-banden en één label C-band.

De vier banden met label A presteerden het beste en boden de auto een hoog veiligheidsniveau. Bij de remtest was de remweg 28% korter in vergelijking met de banden met label C (low-cost). De auto met drie kwaliteitsbanden en één budgetband leverde slechtere resultaten op, met een 12% langere remweg in vergelijking met de auto met alleen maar kwaliteitsbanden. Dat waren alleen de resultaten voor het remmen.
Logischerwijs presteerden de goedkopere banden ook slechter bij de richtingveranderingen in de wegliggingstest, met minder grip en een onvoorspelbaar rijgedrag, vooral aan de as waarop de goedkope band gemonteerd was. Dit is een kritieke situatie en dat wordt nog duidelijker bij een uitwijkmanoeuvre. VAB is dan ook heel duidelijk: om een minimale wegligging van een voertuig te garanderen, mag je geen verschillende bandenmerken combineren en al helemaal geen Europese bandenlabels mixen (bijvoorbeeld een A-band met een C-band).
Bovendien zullen rijhulpsystemen zoals ESP en ABS hierbij weinig hulp bieden, legt VAB uit. Hoewel deze systemen de veiligheid kunnen verhogen, hebben ze hun beperkingen en kunnen ze de kwaliteit van een band niet vervangen. De natuurwetten laten zich niet omzeilen...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be