Meer lekke banden dan vroeger, en dit is waarom

De Nederlandse wegenwacht ANWB stelt vast dat er meer auto’s lek rijden dan vroeger. En daar zijn enkele logische verklaringen voor.

Gepubliceerd op 2 augustus 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Meer lekke banden dan vroeger, en dit is waarom

De pechverhelpingsdienst ANWB, het Nederlandse equivalent van Touring of de VAB, ziet de laatste jaren meer en meer automobilisten aan de kant van de weg met een lekke band. Sowieso is dat voor de wegenwachter het op één na meest voorkomende probleem dat ze moeten oplossen, na de onverslijtbare hit genaamd ‘platte batterij’.

De Nederlanders weten ook hoe dit komt. het feit dat meer en meer mensen met grote wielen rondrijden, met laagprofielbanden. De afgelopen decennia zijn autobouwers de wielen meer en meer gaan zien als een designelement, en als een handige manier om wat bij te verdienen bij de verkoop. Steeds grotere en blitsere velgen van 18, 19 of zelfs 20 duim en meer vond je vroeger enkel op sportwagens, maar nu zijn ze ook op een gezinswagen helemaal niet ongewoon meer, bovendien in combinatie met banden die weinig toegeven aan oneffenheden. Daarmee is het risico op lek rijden groter, ook al omdat je zo’n band gemakkelijker beschadigt aan een stoeprand. Daarenboven is hun luchtkamer relatief klein, waardoor ze snel kwetsbaarder worden wanneer de bandenspanning te laag is.

Met een te lage bandendruk rijden is sowieso nefast, want door de grotere wrijving verbruik je meer, verslechtert het weggedrag en kan de band oververhitten, waardoor je een klapband riskeert. Af en toe de bandenspanning controleren is daarom simpelweg onontbeerlijk. Vooral tijdens de jaarlijkse vakantie is dat belangrijk, aldus de Nederlandse wegenwacht. De auto rijdt dan vaak zwaarder beladen rond dan tijdens het jaar, en voor langere ritten, vaak in hoge temperaturen. De ANWB raadt aan om de banden te controleren voor zowel de heen- als de terugreis.

A242673_medium

Advertentie – lees hieronder verder

Grote velgen: slecht idee

Eigenlijk is het, los dan van de looks, in alle opzichten geen goed idee om met grote wielen rond te rijden. Ze kosten meer in aankoop, terwijl ook de banden duurder worden naarmate ze groter zijn. Bovendien genereren ze meer weerstand, wat zich vertaalt in een hoger verbruik, en verminderen ze het comfort. De ANWB wijst daarnaast nog een serieus minpunt aan: grotere bandenmaten zijn minder courant, waardoor je met een lekke band een kleinere kans hebt om er een te vinden bij de dichtstbijzijnde bandenboer. Daardoor moeten ze vaker auto’s met grote wielen afslepen.

En daar komt dan nog eens bij dat auto’s met grote wielen nooit een identiek reservewiel aan boord hebben, maar in het beste geval een thuiskomertje, waarmee het altijd behelpen is. Een spuitbusje kan dan wel helpen, maar is vaak ontoereikend.

ampnet_photo_20130412_060141

Andere oorzaak

De ANWB wijst ook nog een andere oorzaak aan voor het stijgend aantal lekke banden: het feit dat auto’s steeds zwaarder worden, een fenomeen dat nog meer speelt met de opkomst van elektrische auto’s. Op zich kan een band probleemloos het gewicht dragen van de auto waarvoor hij ontworpen en gehomologeerd is. Alleen: hij moet op de voorgeschreven spanning staan. Is de druk te laag, dan neemt het gewicht dat de band kan dragen des te sneller af bij een zwaardere dan bij een lichtere auto.

De Nederlandse wegenwacht wijst erop dat het vaak te laat is eer je dit merkt. Systemen die de bandendruk opvolgen, hebben soms een toleratiegraad van 20%. Daardoor zou het kunnen dat ze te laat komen en pas gaan waarschuwen wanneer het kwaad al geschied is en de band lek.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Dossier-banden
Pas op met bandenwissels op elektrische auto’s

Het wisselen van banden van elektrische auto’s is niet hetzelfde als bij conventionele modellen. Het vraagt om extra voorzichtigheid omwille van de specifieke eigenschappen van de auto. En wie niet aandachtig is, kan voor torenhoge kosten staan.

10 november 2024 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.