Banden zijn misschien niet het meest aantrekkelijke onderdeel van een auto en kunnen behoorlijk prijzig zijn, maar ze spelen een cruciale rol in de wegligging – goed voor maar liefst 50%. Een doordachte keuze is dus essentieel, niet alleen voor de prestaties, maar ook om hun levensduur te verlengen. Maar waar kies je voor: premiummerken met een hoog prijskaartje, submerken of budgetopties?
Aan het einde van de winter vergeleken de Zwitserse automobielclub TCS en zijn pendant, de Duitse ADAC, uitgebreid welke zomerbanden in 2025 de beste keuze zijn. De twee organisaties testten zeventien verschillende modellen in de maat 225/40 R18 92Y/W, een veelgebruikte band voor compacte sedans en SUV’s, zoals de Alfa Giulietta, Audi Q3, BMW 1 Reeks, Hyundai i30, Mercedes A-Klasse, Opel Astra, Škoda Octavia, Toyota Corolla en Volkswagen Golf. Deze modellen dienden trouwens als testvoertuigen.

De winnende modellen
Bij de testmethodologie lag de nadruk vooral op veiligheid, terwijl milieuprestaties ook meetelden, maar in mindere mate. Veiligheid bepaalde 70% van de eindscore, met factoren zoals grip op nat en droog wegdek en remprestaties. Het milieuaspect, goed voor 30%, omvatte brandstofverbruik, geluidsproductie en levensduur. De totaalscore werd uitgedrukt in percentages, waarbij de prestaties als volgt werden beoordeeld: uitstekend (>80%), sterk aanbevolen (>60%), aanbevolen (>40%), aanbevolen met voorbehoud (>20%) en niet aanbevolen (<20%). De ranglijst laat duidelijk zien welke banden de beste keuze zijn en welke je beter kunt vermijden – en dat laatste geldt voor verrassend veel modellen.
Advertentie – lees hieronder verder
Elf banden scoorden goed tot zeer goed in de test. De Continental SportContact 7 kwam als winnaar uit de bus met een score van 74%. Dit model, speciaal ontworpen voor de vervangingsmarkt, blinkt vooral uit op droog wegdek (86%) en nat wegdek (76%), al scoort het iets minder op milieuprestaties (62%). Drie rivalen volgen op de voet met 72%: de Bridgestone Potenza, Michelin Sport 5 en Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, die allemaal uitblinken in veiligheid. Michelin wordt daarbij geprezen als de meest gebalanceerde band, met een sterke balans tussen veiligheid en milieuvriendelijkheid.
Zeven andere banden kregen ook het label zeer aanbevolen. Onder hen de Vredestein Ultrac Pro, Yokohama Advan Sport V107 en Firestone Firehawk Sport, waarbij vooral de Firestone uitblinkt in brandstofefficiëntie – een eigenschap die veel automobilisten in deze tijden zullen waarderen. De lijst wordt verder aangevuld met de Falken Azenis FK520, Nexen N Fera Sport, Dunlop Sport Maxx RT2 en Toyo Proxes Sport 2.

Voorzorgsmaatregelen en te vermijden modellen
De overige banden krijgen nog steeds het label ‘aanbevolen’, maar hun prestaties beginnen duidelijk af te nemen. Dit geldt voor de Ceat SportDrive, die zwak scoort op nat wegdek, evenals de Kumho Ecsta PS71, Nokian Tyres Powerproof 1 en de Giti GitiSport S2. Vooral de Giti, een Chinese band, stelt teleur met matige grip op nat wegdek en de kortste levensduur van alle geteste modellen. Goed om te weten dus. Hoewel ADAC en TCS deze vier banden formeel nog steeds aanbevelen, vinden ze de prestaties verre van overtuigend.
Sommige banden kun je beter volledig links laten liggen, vooral onbekende merken die weinig goeds beloven. De Syron Premium Performance scoorde amper 32%, met een problematische wegligging, zelfs op droog wegdek. Nog zorgwekkender is de Chinese Doublecoin DC-100, die je absoluut moet vermijden. Op nat wegdek presteert hij zo slecht dat zijn remweg bij regen maar liefst 17 meter langer is dan die van de best geteste band – ronduit onverantwoord.
Natuurlijk vinden veel automobilisten banden duur, maar op veiligheid bespaar je niet. Het leven van inzittenden en andere weggebruikers hangt ervan af. En dat is toch wel die extra 200 euro waard, niet?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be