Elke winter is het hetzelfde: de algemene afkoeling en de grotere luchtvochtigheid dwingen automobilisten om te kiezen voor winterbanden, met een rubbermengsel en structuur die beter aangepast zijn aan deze omstandigheden.
Natuurlijk kent België niet elk jaar sneeuw of ijzige periodes, maar toch blijven winterbanden veel geschikter in zeer vochtige perioden dan zomerbanden. Dit is ook het geval voor all-season banden, maar die bieden, zoals hun naam al doet vermoeden, eerder een compromis voor wie minder rijdt (tot 10.000 km per jaar). Concreet presteren winterbanden veel beter zodra de temperatuur onder de 7C° zakt, wat ook bij ons in deze tijd van het jaar vrij gebruikelijk is.
Aan het begin van de winter komen er veel publicaties over winterbanden, met hun kwaliteiten of minpunten. Een belangrijke test daarbij is die van de Zwitserse Touring Club. Dit jaar vergeleek de organisatie maar liefst 33 verschillende modellen.
33 banden, 6 ondermaats
In totaal werden 33 modellen van winterbanden getest, met maten (of afmetingen) die uiteraard variëren afhankelijk van de categorieën. Zo betreft de maat 185/65 R15 eerder stadsauto’s en polyvalente modellen (Clio, Polo, enz.), terwijl de afmeting 215/60 R16 vooral gezinswagens of SUV’s betreft.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor de evaluatie zijn maar liefst 17 criteria in aanmerking genomen, zoals het rijgedrag op droge wegen, maar vooral op een nat wegdek, weerstand tegen aquaplaning, rolweerstand, rem- of ontwijkingsmogelijkheden op droge of natte ondergrond. Daarnaast werd ook een ecologisch criterium toegekend in een poging om een zekere duurzaamheid in de resultaten te brengen.
In de test is het interessant te noteren dat de Zwitserse Touring Club 6 banden helemaal niet aanbeveelt, terwijl je zou denken dat de verschillen vandaag minimaal zijn, omdat alle fabrikanten toegang hebben tot de recente technologieën. Maar blijkbaar is dit niet het geval. Slechts 13 banden hebben een tevredenheidspercentage van meer dan 50%, terwijl het maximale toegekende resultaat 68% is. Niet echt overtuigend…
Absoluut te vermijden
Erger nog: sommige banden moeten absoluut worden vermeden, volgens de Zwitserse Touring Club, omdat ze problemen opleveren met de koersvastheid van het voertuig (in vergelijking met andere rubbers) of dat bij het remmen de afstanden gewoon onaanvaardbaar zijn. De Fulda bijvoorbeeld (Goodyear groep) heeft op een droge grond 11% grotere remafstanden.
Een ander voorbeeld: het Chinese merk Wanli (South China Tire &Rubber Co group) dat niet erg bekend is (en er goed aan zou doen dat te blijven). Terwijl een Bridgestone-band al stilstaat op een natte weg, passeert de Wanli daar nog met een snelheid van 39 km/u. Te gek!
Levensduur en verbruik ook
We horen vaak dat banden duur zijn, wat natuurlijk waar is, zeker in deze tijden van inflatie. Daarom is het van belang voor de koper om ook de levensduur van de banden te onderzoeken om te vermijden dat hij er vaker moet kopen. De Zwitserse Touring Club meldt dat een Michelin Alpin 6 een levensduur heeft die twee keer zo lang is (46.000 km) als die van een Avon WT7-band (23.000 km). Op een ander vlak, maar financieel net zo belangrijk, noteerde de Zwitserse Touring Club een verschil in verbruik van 0,4 l/100 km tussen een Semperit-band (Continental Groep) en een Maxxis (Cheng Shin Rubber Industry Co.).
Wat is het verdict?
Uiteindelijk zijn in de categorie van kleine auto’s (185/65 R15) Continental, Goodyear, Semperit en Michelin de beste rubbers. Hierbij is het ook noodzakelijk om de prijs/kwaliteitverhouding van de Semperit Speed Grip 5-band te benadrukken. Ook in de hogere categorie (215/60 R16) heerst dezelfde logica die de duidelijke superioriteit van de premiumfabrikanten bevestigt. Bijzonder sterk zijn de merken Continental (WinterContact TS870), Dunlop (Wintersport 5), Goodyear (Ultragip Performance +), Michelin (Alpin 6) en Yokohama (BluEarth Winter V906).
Omgekeerd waarschuwt de Zwitserse Touring Club de consument voor de merken Cooperties, Fulda en Barum die echt zwak zijn in bepaalde essentiële criteria. Bovendien zijn de Imperial– en Wanli-banden zeker niet aan te raden vanwege het efficiëntiepercentage van respectievelijk 4% en 0% op nat wegdek! Slechter kan inderdaad niet.
Banden 185/65 R15 (polyvalente en stadswagens) | Merk/model | Score (%) |
1 | Continental WinterContact TS870 | 66 |
2 | GOODYEAR UltraGrip 9+ | 66 |
3 | Semperit SPEED-GRIP | 66 |
4 | MICHELIN ALPIN 6 | 64 |
5 | BFGoodrich G-FORCE WINTER 2 | 56 |
6 | VREDESTEIN WINTRAC | 56 |
7 | BRIDGESTONE BLIZZAK LM005 | 50 |
8 | MAXXIS PREMITRA SNOW WP6 | 50 |
9 | Firestone WINTERHAWK 4 | 46 |
10 | NEXEN WINGUARD SNOW´G3 | 44 |
11 | AVON WT7 SNOW | 40 |
11 | DUNLOP WINTER RESPONSE 2 | 38 |
12 | FULDA KRISTALL MONTERO 3 | 36 |
13 | Barum POLARIS 5 | 32 |
14 | IMPERIAL Snowdragon HP | 4 |
15 | WANLI SW611 | 0 |
Banden 215/60 R16 (gezinswagens & SUV) | Merk/model | Score (%) |
1 | Continental WinterContact TS870 | 68 |
2 | DUNLOP WINTER SPORT 5 | 68 |
3 | GOODYEAR UltraGrip Performance+ | 64 |
4 | MICHELIN ALPIN 6 | 64 |
5 | YOKOHAMA BluEarth*Winter V906 | 58 |
6 | BRIDGESTONE BLIZZAK LM005 | 56 |
7 | Kleber KRISALP HP3 | 52 |
8 | GT RADIAL WINTERPRO 2 | 50 |
9 | Sava eskimo hp2 | 50 |
10 | VREDESTEIN WINTRAC | 50 |
11 | ESA+TECAR SUPERGRIP PRO | 48 |
12 | TOYO TIRES OBSERVE S944 | 48 |
13 | Nokian Tyres WR Snowproof | 46 |
14 | UNIROYAL WinterExpert | 44 |
15 | Matador MP93 Nordicca | 42 |
16 | FALKEN EUROWINTER HS01 | 40 |
17 | COOPERTIRES WM-SA2 + | 36 |
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be