Let op voor deze nieuwe bandenregel in Duitsland

Alleseizoenbanden zijn een handig alternatief voor automobilisten die geen zin hebben om banden te wisselen, zelfs als ze jaarlijks op skivakantie gaan. Ze zijn populairder dan ooit. Maar let op voor de nieuwe regels in doorreisland Duitsland: je moet mogelijk toch naar de bandenboer, anders riskeer je flinke boetes.

Gepubliceerd op 9 september 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Let op voor deze nieuwe bandenregel in Duitsland

Nu de zomer bijna voorbij is, kijken we alweer uit naar de winter en de skivakantie. En dat doen we massaal: volgens een onderzoek van LHM Conseil boeken Belgen jaarlijks een miljoen skivakanties. De meeste reizen worden met de auto gemaakt, omdat dat de handigste manier is om ski’s te vervoeren.

Niet elk halfjaar wisselen

Een opvallende trend is de groeiende populariteit van all-seasonbanden (M+S). Door klimaatopwarming zien steeds minder bestuurders het nut van winterbanden in, ondanks hun bewezen voordeel bij temperaturen onder de 6 graden Celsius. Volgens VTB-VAB-gegevens rijdt maar liefst 80% van de Belgische bedrijfswagens op alleseizoenbanden en bij particulieren is dat zo’n 35%. Deze bestuurders waarderen het gemak van niet elk halfjaar banden te hoeven wisselen en geen afspraken te hoeven plannen. Bovendien voldoen all-seasonbanden aan de verkeersregels in landen met strenge eisen voor winterbanden. Let wel: voor echt sneeuwwerk zijn M+S-banden niet de meest effectieve keuze, ook al staat de S voor Snow (en de M voor Mud).

In Duitsland, een belangrijk doorreisland voor wintersporters op weg naar het gemütliche Oostenrijk of gastvrije Italië, veranderen de regels. Overigens geldt daar geen vaste periode voor winterbanden; het is aan de bestuurder om zijn auto het hele jaar door aan te passen aan de weersomstandigheden. Zelfs als het in bergachtige gebieden in juli sneeuwt, zijn alleen winter- of moderne all-seasonbanden toegestaan volgens de verkeersregels.

Advertentie – lees hieronder verder

alleseizoenband-logo

Boete tot 120 euro

Vanaf oktober 2024 worden in Duitsland niet alle alleseizoensbanden meer als geschikt beschouwd. Alleen banden met het alpiene logo (ook bekend als het 3PMSF-symbool, ofwel Three Peak Mountain Snowflake) worden vanaf deze deadline geaccepteerd als alternatief voor winterbanden. Deze kunnen ook een pak beter overweg met besneeuwde wegen dan de gewone M+S-banden. Wie dan nog met alleen het M+S-symbool in winterse omstandigheden rijdt, riskeert een boete vanaf 60 euro en één strafpunt— dit telt ook voor Belgen, ondanks dat zij geen puntenrijbewijs hebben. Bij verkeershinder door verkeerde banden stijgt de boete naar 80 euro, en kan oplopen tot 120 euro (in Oostenrijk, waar de M+S-band voorlopig legaal blijft, bedraagt het plafond zelfs tot 5.000 euro!). Bij 18 strafpunten dreigt een rijverbod in Duitsland. Tot 30 september mag je nog M+S-banden gebruiken, maar dat is nog ver voor het skiseizoen begint. In Duitsland is correct bandengebruik erg belangrijk; bij een ongeval zonder eigen schuld kun je alsnog deels aansprakelijk worden gesteld als je niet de juiste banden hebt gemonteerd.

Hoeveel M+S-banden er zonder 3PMSF-symbool nog in roulatie zijn op Belgische wegen, is niet bekend. Je doet er dus goed aan de flanken van je alleseizoenbanden te checken en te speuren naar het 3PMSF-logo. Ook via de DOT-code (Department of Transport) kun je een en ander te weten komen. Daarbij staan de laatste cijfers voor de productiedatum en het jaartal van de band. Als deze ten vroegste in 2019 is geproduceerd zal hij normaal gezien conform zijn, omdat 2018 het laatste jaar was waarin er nog M+S-banden zonder het alpiene logo gemaakt werden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
51.765 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Een tweedehandswagen kopen
Opgepast voor occasies met te kleine motoren

Downsizing was in de eerste twee decennia van deze eeuw het modewoord in de autosector. Maar nu al die auto’s met kleine motoren op de tweedehandsmarkt belanden, is het wel opletten geblazen.

12 december 2024 4 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.765 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.