Verwonderlijk is het niet dat uitgerekend een leasemaatschappij met een studie over de duurzaamheid van batterijen in elektrische auto’s komt aandraven. Deze bedrijven verdienen hun geld met de doorverkoopwaarde van hun auto’s en bij elektrische modellen is de batterij, of beter gezegd de staat ervan, allesbepalend voor de waarde (en dus de winst).
Daar knelt momenteel het schoentje. Nogal hard zelfs. Want omdat er geen vertrouwen is in de levensduur van de batterij op de tweedehandsmarkt - maar bedrijven wel elektrisch moeten gaan omwille van de fiscaliteit - kijken leasemaatschappijen tegen slinkende winsten aan. Kan het onderzoek van Ethias Lease, dat in de krant La Capitale stond, iets remediëren?

Bestuurder is zondebok
Ethias Lease heeft na achttien maanden speuren in de data van haar elektrische bedrijfswagens ontdekt waarom sommige batterijen veel sneller verslijten dan zou moeten. Spoiler: het ligt aan de chauffeur.
Advertentie – lees hieronder verder
Om te beginnen moeten we kijken naar het ideale oplaadregime. Ethias Lease volgt de bekende studies en stelt dat de batterij zich het best tussen 20% en 80% laacapaciteit bevindt. Alleen: amper één op de drie bestuurders (30%) houdt zich hieraan. Eén op de vier plugt zijn auto zelfs in terwijl hij nog 80% of meer heeft. Compleet nutteloos, becommentarieert Ethias Lease: “Omdat de SOH (State of Health, red.) van de batterij na verloop van tijd negatief wordt beïnvloed.” Deze praktijk toont vooral hoe bang bestuurders zijn om zonder stroom te vallen. Zelfs als dat nergens voor nodig is, laden ze voortdurend bij. Het lijkt wel obsessief.
Kies de juiste maat
De andere kant van het spectrum komt ook terug in de studie. Zo gebeurt 20% van de laadbeurten pas wanneer de batterij onder de 20% zit. Dat kan wel eens voor lange ritten, maar Ethias Lease raadt toch aan om dat niet al te vaak te doen. “Je moet het met mate doen. Anders kun je je afvragen of je wel de juiste batterijmaat hebt gekozen,” stelt general manager van Ethias Laese Erwin Ollivier in La Capitale. En dat is een vaak gemaakte fout: veel chauffeurs kopen een elektrische auto zonder lang stil te staan bij hun rijprofiel.

Nog een stevige misstap: 55% van de laadbeurten gaat tot ver boven de 80%. Dat is alsof je elke dag je maag volpropt tot je niet meer kan bewegen en meer dan de helft van de battrijrijders doet het. Maar het belast de batterij onnodig en versnelt de slijtage. De oplossing? Programmeer je elektrische auto zo dat hij standaard stopt bij 80%, tenzij je een lange rit voor de boeg hebt.
Ten slotte is er nog een factor die je batterij vroegtijdig veroudert: te veel ontladen tijdens één rit. Concreet: als je met 80% vertrekt, wil je niet met 10% aankomen. Bij de ritten met Ethias Lease-wagens zou dit in 14% van de gevallen voorkomen, wat nog relatief meevalt. Maar de praktijk versnelt de chemische degradatie en verkort de levensduur van de batterij aanzienlijk. Ook in dit geval is het een kwestie van de juiste batterijmaat te kiezen.
We herinneren er nog eens aan dat uit onderzoek al is gebleken dat frequent laden, zelfs na kortere ritten, geen problemen stelt. Zolang je de batterij maar tussen de grenswaardes van 20% tot 80% houdt. Het zijn vooral diepteladingen – onder en boven de vermelde grenswaardes – die voor een kortere levensduur zorgen. Maar zelfs dan, blijken de meeste elektrische auto’s niet snel onder de gemiddelde garantie van 70% na acht jaar (of 160.000 kilometer) te vallen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be