De gezondheid van een batterij is bij elektrische auto’ van kapitaal belang. Niet alleen omdat ze ervoor zorgt dat de het rijbereik op peil blijft na langdurig gebruik, maar ook vanwege de rol bij het bepalen van de tweedehandswaarde. Europa heeft een batterijpaspoort in de steigers gezet dat het vertrouwen moet opkrikken, maar veel kopers hebben grondige twijfels over de staat van de batterijen bij de aanschaf van een tweedehandsauto, wat zich reflecteert in terughoudendheid en e lage prijzen. Het is dus belangrijk om de batterij in vorm te houden.
Zeker voor nieuwe eigenaars gaat dit gepaard met een leercurve. Van snelladen is geweten dat het een groter effect heeft op de levensduur en de performantie van een batterij. Al moeten we daar meteen aan toevoegen dat meerdere studies dit relativeren, en dat zelfs auto’s met een patroon van voornamelijk snelladen nog steeds geen dramatische degradatie vertonen. Maar hoe zit het met frequent laden na korte ritten? Kan het kwaad om een elektrische auto steeds weer in te pluggen na de korte routineuze ritjes waarbij je de kinderen naar school brengt, boodschappen doet, of andere dagelijks verplichtingen? Is het niet beter de batterij te benutten, en pas te laden als deze bijna leeg is, zoals je met de benzinetank van een verbrandingsmotor pleegt te doen?
Batterijdegradatie: hoe ontstaat het?
Daarvoor moeten we even ingaan op batterijdegradatie. Deze ontstaat door chemische processen die zich afspelen binnen batterijen. De meest gebruikte batterijsamenstelling vandaag is van het type nikkel-manganees-kobalt (maar de tendens gaat richting goedkopere en minder grondstofafhankelijke lithium-ferro-fosfaatbatterijen die je trouwens zorgeloos tot 100% kunt opladen). De oplaad- en ontlaadcycli zorgen voor microscopische scheurtjes in de kristallijne structuur van de kathode (daar waar elektronen het systeem binnenkomen). Dit leidt tot een verminderde opslagcapaciteit naarmate materialen in de batterij worden opgebruikt. Volgens Jason Fenske, bekend van het YouTube-kanaal Engineering Explained, heeft vooral de diepte van ontlading een grote impact op de gezondheid van de cellen. Een batterij die regelmatig volledig wordt ontladen en opgeladen, ervaart meer schade dan een batterij die slechts gedeeltelijk wordt gebruikt. Met andere woorden, vaak laden is eigenlijk heilzaam.
Advertentie – lees hieronder verder
Wacht niet te lang
In een ideale wereld zou je een EV-batterij tussen 40% en 60% houden. Dit kan de levensduur tot wel 800.000 kilometer oprekken, volgens Fenske, voordat de batterij 85% van zijn capaciteit verliest. Voor de meeste bestuurders is dit onpraktisch. Daarom is het advies simpel: laad je EV na elke rit, ongeacht de afstand. Zo beperk je de diepte van ontlading en voorkom je overbelasting.
Fenske geeft nog twee extra raadgevingen mee. De eerste is het vermijden van langdurig parkeren met een volle batterij, omdat hoge laadniveaus in combinatie met warmte degradatieprocessen versnellen. De tweede luidt: wacht niet met laden tot de batterij bijna leeg is, want dit verhoogt de slijtage. Ga tussentijds aan de stekker om grote schommelingen in de batterijstatus te voorkomen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be