Hoe koop je een oldtimer en vooral: hoe breng je hem op de weg? Een relatief simpele vraag, zou je denken, maar toch krijgen we ze heel vaak. Voor je het leer van de zetels opsnuift en geniet van bochtige landwegen, geven we je een handige gids mee met alle noodzakelijke stappen om je wagen op de weg te krijgen.
De kogel is door de kerk: je hebt je zeldzame droomwagen gevonden. Technisch lijkt alles in orde en je hebt betaald. Maar wat nu? Hoe krijg je de auto ingeschreven? Is een keuring verplicht, of zijn oldtimers daarvan vrijgesteld?
Ja, de keuring is verplicht… maar aangepast
Oldtimers genieten van een lichtere keuring (om de 2 jaar voor wagens van 30 tot 50 jaar oud, om de 5 jaar voor wagens ouder dan 50 in Brussel en Vlaanderen – of zelfs een volledige vrijstelling voor die laatste groep in Wallonië), maar bij de aankoop is een keuring altijd verplicht. Het gaat dan om een specifieke oldtimerkeuring, meer bepaald voor voertuigen die ingeschreven worden met een O-plaat.
Advertentie – lees hieronder verder
Wie moet de keuring laten doen?
Volgens de website van de FOD Mobiliteit is het de verkoper die je een roze inschrijvingsformulier moet geven. Dat betekent dat hij de wagen eerst naar de keuring moet brengen. Als de auto goedgekeurd wordt, ontvangt de verkoper dat roze formulier. Let op: het formulier is maar twee maanden geldig, de datum in vak X13 is daarbij bepalend. Controleer ook of het effectief een oldtimerkeuring was – dat staat vermeld op het formulier. Daarnaast moet de verkoper je ook het oude inschrijvingsbewijs overhandigen. Is dat verloren? Dan moet de verkoper een attest van verlies bij de politie aanvragen.

Wat als de verkoper geen keuring wil of kan laten doen?
In de praktijk lukt het niet altijd om de auto te laten keuren door de verkoper: misschien is de auto niet rijvaardig. De wet verbiedt niet dat je een wrak koopt – of in oldtimerjargon: een restauratieproject. Of misschien heb je hem wel in het buitenland gekocht. Wat ook de reden is, dan is het aan jou om de wagen naar de keuring te brengen… uiteraard pas nadat hij technisch in orde is.
Welke documenten heb je nodig?
De technische keuring vraagt om deze documenten: het laatste inschrijvingsbewijs en de aankoopfactuur. Als je de wagen in het buitenland kocht, heb je ook het douaneformulier E705 nodig. Dat bewijst dat je de wagen correct hebt aangegeven bij binnenkomst en dat de nodige taksen zijn betaald.
Hoe breng je een niet-ingeschreven wagen naar de keuring?
De gemakkelijkste optie is een garagist inschakelen die de auto meeneemt met garageplaten. Een andere oplossing is om de auto aan te bieden met ‘geleende platen’, vaak de platen van je dagelijkse wagen – op voorwaarde dat die Belgisch en correct verzekerd zijn. Let op: je mag niet zomaar op de openbare weg rijden met die geleende platen. Je moet de wagen op een oplegger of aanhangwagen vervoeren. In theorie toch, al geven de meeste verzekeraars na verwittiging wel toestemming om tijdelijk op de openbare weg te rijden, met een verzekering voor één dag. “In geval van controle door een overijverige agent loop je wel het risico op een boete wegens rijden zonder verzekering”, aldus BEHVA. Zeldzaam, maar het kan gebeuren.
Hoe dan ook: maak altijd een afspraak bij een erkend keuringscentrum en vermeld dat het om een oldtimerkeuring gaat. Zo vermijd je dat de auto beoordeeld wordt volgens de normen voor moderne wagens.
Wat wordt gecontroleerd bij de keuring?
De controle richt zich vooral op de identificatie van het voertuig, de controle van de uitstoot, en de veiligheidsuitrusting zoals de remmen, ophanging, verlichting, staat van de voorruit, spiegels, chassis en wielophanging. Goed om weten: je hoeft je wagen niet te moderniseren. Als hij bijvoorbeeld af fabriek zonder gordels werd geleverd, dan wordt hij ook zonder gordels goedgekeurd.
En na de keuring?
Als alles in orde is, krijg je het roze inschrijvingsformulier. Daarmee kun je de inschrijving regelen, via je verzekeringsmakelaar of zelf. Handig om te weten: BEHVA biedt een alles-in-één-oplossing aan, met verzekering én inschrijving.
Zodra je dossier naar de DIV is doorgestuurd, krijg je je nummerplaat en inschrijvingsbewijs thuis geleverd door bpost. Kostprijs: 30 euro. Daarna hoef je alleen nog je originele nummerplaat achteraan te plaatsen (en een reproductie vooraan) en je kunt rijden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be