Cola is overal. En dus ook het colaflesje, wellicht de beroemdste productverpakking ter wereld. Je ziet het zelfs vaak rondrijden.
Al decennia lang laten ontwerpers van auto’s zich inspireren door de vorm van het colaflesje, in die mate dat ‘coke bottle styling’ tot het jargon van de sector is gaan behoren. De elegant glooiende vorm van het glazen kleinood roept natuurlijk ook andere associaties op, zoals de vrouwelijke taille, of het silhouet van een jachtluipaard in galop. Al heeft het ook een functioneel aspect, meerbepaald rond aerodynamica, geïnspireerd op de jachtvliegtuigen van na de Tweede Wereldoorlog.
Zodoende belandde het ook in de autosector, niet geheel toevallig door toedoen van dezelfde Raymond Loewy die eerder ook aan het colaflesje had getekend. Dat had weliswaar al sinds de 19e eeuw dat wulpse postuur, maar de Franse ontwerper moderniseerde het en paste het idee nadien subtiel toe op de Studebaker Avanti uit 1962, op dat moment de snelste productiewagen van het moment.
Sindsdien behoort die vorm tot de vaste trukendoos van ontwerpafdelingen in de autosector. Maar dat is ook weleens het probleem: het is een truuk.

Advertentie – lees hieronder verder
Corvette en co
In hetzelfde decennium als de Avanti kwamen ook de eerste Chevrolet Corvette, de Ferrari 250 GTO en de Lamborghini Miura (foto) ter wereld. Wondermooie auto’s die, met hun gewelfde billen, zowel elegant als atletisch oogden.
Van dat aura wou iedereen wel wat, en zo kwamen er ook meer en meer gewone auto’s in het verkeer met diezelfde golvende gordellijn, de ene wat subtieler als de andere. Denk aan de Ford Taunus uit de jaren 70, maar ook veel Japanse auto’s uit dat tijdvak.
Het probleem met truken is echter dat je ze niet om de haverklap uit de mouw moet schudden, want dan wordt het doorzichtig en vervelend. Vandaag zien we die aloude kunstgreep met de colafles weer te pas en te onpas opgevoerd worden. Vooral de Chinese autobouwers lusten er pap van, maar ze zijn niet de enige.
Chinese kunstgrepen
De BYD Seal U (foto) is een goed voorbeeld, een SUV die men wat minder plomp wou maken door er een golvende lijn overheen te draperen. Ook auto’s als de MG 5 of (in mindere mate) Marvel R tonen dat je voorzichtig en vooral gedoseerd moet zijn met esthetische kunstgrepen.
Zitten het basisontwerp en de proporties niet goed, giet er dan geen cola overheen, want het wordt gauw potsierlijk. Dat hebben bijvoorbeeld Omoda, Xpeng of Xiaomi veel beter voor elkaar. Hun vierwielers ogen volwassen en doordacht, zonder opzichtige sierlijnen en overdadige tooi.

Rondkijken
Dichter bij huis zien we dat er spaarzamer wordt omgesprongen met de – ik zal het nu maar zo noemen –cola-truuk. Ford deed het wel met de Puma, maar die staat er goed mee, omdat zijn proporties correct zijn. Bij de Ford Capri is het al een stuk minder; zowel naam als postuur zijn potsierlijk. Met de laatste Focus Clipper demonstreerden ze ook al dat niet elke carrosserievorm zich leent tot zo’n gewelfde billenpartij.
De aan de Capri verwante Volkswagen ID4 is overigens in hetzelfde bedje ziek. VW volgde jarenlang een strakke vormelijke lijn, maar in dit geval gooiden ze de bijwijlen rigoureus consistente vormtaal ze groot waren geworden overboord en grepen ze opzichtig naar de trukendoos. Inmiddels hebben ze overigens een andere hoofdontwerper en een nieuwe merkdirecteur, en die kondigden al aan dat Volkswagen gaat teruggrijpen naar de nuchtere en rechtlijnige vormen van weleer.
Porsche paste de colatruuk ook toe op de huidige 911, maar dan meesterlijk subtiel, waardoor dat het beroemde Stuttgartse silhouet net verheft, in de plaats van teniet doet. Een sportwagen is natuurlijk altijd een dankbaarder canvas dan een hoge SUV.
Je hoeft maar rond te kijken in het verkeer om te zien wie de truuk geloofwaardig toepast en wie niet. Wat mooi is en wat niet bepaalt iedereen uiteraard voor zichzelf. Maar om een oordeel te vormen, helpt het als je truken doorziet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be