De elektrische auto betaalbaar maken betekent onvermijdelijk kleinere en goedkopere modellen. Niet iedereen kan zich een wagen van 50.000 euro veroorloven, zeker niet als die ook nog beperkingen heeft op het vlak van actieradius en opladen. Autofabrikanten hebben dat goed begrepen, wat de komst van de Citroën ë-C3 en Renault R5 E-Tech verklaart. En volgend jaar wordt het aanbod nog toegankelijker met meer bepaald de Renault Twingo E-Tech en Hyundai Casper.
Het aanbod zal uiteraard nog snel groeien, met Chinese merken zoals BYD (denk aan de Seagull) en Europese fabrikanten die niet achterblijven. Vooral Volkswagen, de grootste speler van allemaal, zet zwaar in op betaalbare elektrische auto’s. Na de ID.2all (25.000 euro, vergelijkbaar met een Polo), heeft VW nu de ID.Every1 onthuld – een compacter model met een instapprijs van 20.000 euro.

In alle ernst
De ID.Every1 volgt dezelfde lijn als de ID.2all, met een strak en tijdloos design in echte Volkswagen-traditie. De klassieke lijnen en rechte motorkap roepen herinneringen op aan de Golf en Polo uit de jaren 80 en 90.
Advertentie – lees hieronder verder
Met een lengte van 3,88 meter plaatst de ID.Every1 zich tussen de Hyundai Inster en de Mini Cooper Electric. De stadsauto is vrij laag (1,49 meter) en breed (1,82 metrer), maar neemt meer ruimte in dan de vorige e-Up! (3,6 meter).
Het interieur blijft voorlopig een mysterie, aangezien het concept nog geen dashboard heeft. Volkswagen heeft wel enkele schetsen gedeeld, die een strak en minimalistisch ontwerp tonen. Kleuren zijn personaliseerbaar, terwijl een groot centraal scherm de blikvanger is. Helemaal volgens de trends van vandaag.

Voorwielaandrijving
De ID.Every1 bouwt technisch voort op een geüpdatete versie van het MEB-platform, net als de ID.2, wat betekent dat het ook een voorwielaandrijver is. Volkswagen belooft voldoende ruimte voor vier inzittenden en een ruime bagageruimte van 305 liter. Hoe het uiteindelijke productiemodel eruit zal zien, blijft afwachten - de lancering staat immers pas gepland voor 2027.

De ID.Every1 krijgt een nieuwe 95pk-motor (70 kW), wat ruim voldoende lijkt gezien zijn compacte formaat en lichte gewicht. De exacte accucapaciteit is nog niet bekend, maar Volkswagen belooft een actieradius van minstens 250 kilometer. Dit suggereert een basismodel met een 30kWh-batterij, al ligt het voor de hand dat er meerdere varianten beschikbaar komen.
Terwijl de ID.2 met zijn prijs van 25.000 euro eind dit jaar op de markt komt, laat de ID.Every1 op zich wachten tot 2027. Hopelijk is dat niet te laat, want tegen die tijd heeft de concurrentie al een voorsprong.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be