De zoektocht naar een goedkope – of op zijn minst betaalbare – elektrische auto lijkt wel een kruistocht voor de westerse autoconstructeurs. De transitie naar elektrische auto’s in Europa is op zijn zachtst gezegd brutaal en de Europese constructeurs hebben te lang getwijfeld om op de trein van de elektrische auto te springen. Uiteindelijk hebben ze de sprong gewaagd, maar te laat.
Zeker in vergelijking met China, dat de transitie al lang geleden heeft ingezet door zijn nationale constructeurs te subsidiëren. De afgelopen jaren zijn die erin geslaagd om een stevig businessmodel uit te bouwen en de kosten van elektrische auto’s te verlagen, vooral door de hele industriële waardeketen te beheersen, inclusief batterijen (winning en verwerking van grondstoffen, productie van batterijpakketten). Batterijen blijven het duurste onderdeel van elektrische wagens.
Maar de kruistocht lijkt nu ten einde. Na de Dacia Spring lanceert Citroën de komende weken de ë-C3, een 100 procent elektrische allrounder die ondanks een prijs van minder dan 23.000 euro geen concessies doet qua rijbereik of laadsnelheid – twee cruciale punten. Hetzelfde geldt voor Tesla, dat tegen 2026 een kleiner model heeft aangekondigd voor minder dan 25.000 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Renault Twingo keert terug
Citroën, Tesla en Volkswagen zijn duidelijk niet de enige constructeurs die werken aan een betaalbare elektrische auto. Renault doet dat ook met zijn nieuwe dochteronderneming voor elektrische auto’s, Ampere. De aankondiging van Luca de Meo kan tellen: in 2026 brengt Renault een elektrische stadswagen op de markt die de kenmerken (en de naam?) van de originele Twingo overneemt en minder dan 20.000 euro kost. Zo gooi je een knuppel in het hoenderhok.
De onthulling vond plaats tijdens een financiële presentatiedag georganiseerd door Ampere, dat ook hoopt fondsen te werven. Luca de Meo nam geen blad voor de mond en omschrijft de nieuwe Twingo als “een mirakeloplossing voor duurzame stedelijke mobiliteit”. Hij voegde eraan toe dat de auto in een recordtijd van slechts twee jaar ontwikkeld wordt om aan te tonen dat Renault de efficiëntie van de Chinese constructeurs kan evenaren.
Recordverbruik
De meesterzet zit hem in de prijs van deze Twingo, die volgens de aankondiging ook in lijn is met het leasingplan dat de Franse president Emmanuel Macron heeft bedacht voor huishoudens met minder koopkracht. Leasen zou mogelijk zijn voor 100 euro per maand. Dit betekent dat ook we ons kunnen verheugen op een voordelige private-leaseformule. Al even indrukwekkend is het geclaimde stroomverbruik van deze nieuwe Twingo, die met 10 kWh/100 km zelfs de zuinigste elektrische auto ter wereld zou zijn.
In tegenstelling tot de Spring, die in China gebouwd wordt en binnenkort mogelijk getroffen wordt door importheffingen van de Europese Unie, wordt de toekomstige elektrische Twingo in Europa gebouwd. De productielocatie is nog niet bekend. Met dit model wil de Luca Meo gelijke tred houden met de Chinese productie en aantonen dat een dergelijke (én volgens hem betere) auto ook in Europa geproduceerd kan worden. De topman van Renault herhaalde ook zijn overtuiging dat de toekomst bij kleinere elektrische auto’s ligt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be