De Citroën C3 werd gelanceerd in 2002 en zit intussen aan zijn vierde generatie. Voor het eerst wordt hij beschikbaar in een elektrische versie, de ë-C3. Deze auto heeft qua vorm meer weg van een kleine cross-over en wil toegankelijk zijn voor een breed publiek. Met een prijskaartje van 23.300 euro kan hij wedijveren met de Dacia Spring. En Citroën wil in 2025 nog een stap verder gaan met een ë-C3 die 200 km haalt en maar 19.990 euro kost.
Niet bespaard
Hoewel de ë-C3 betaalbaar wil zijn, eert hij de reputatie van het merk op het gebied van comfort, dankzij de Citroën Advanced Comfort-ophanging met progressieve hydraulische veerpoten en de zachte zetels die typisch zijn voor het merk. Hoewel hij slechts 19 mm langer is dan de vorige C3, biedt de ë-C3 een ruimer interieur en een kofferruimte van 310 liter.
Advertentie – lees hieronder verder
LFP-batterijen
De ë-C3 is ontworpen op het Smart Car-platform, dat van in het begin ontwikkeld werd voor elektrische wagens. Hij gebruikt LFP-batterijen (lithium-ijzerfosfaat) van 44 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van bijna 320 km. Met een snellader van 100 kW op gelijkstroom (DC) kan de batterij in 26 minuten opladen van 20 naar 80 procent van de capaciteit. Dezelfde laadbeurt (20-80 procent) met wisselstroom duurt ongeveer 4 uur 10 minuten met 7 kW, of 2 uur 50 minuten met een vermogen van 11 kW.
De ë-C3 wordt aangedreven door een elektromotor van 83 kW (113 pk), waarmee hij in ongeveer 11 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert, met een topsnelheid van 135 km/u. Klanten kunnen kiezen tussen navigatie met hun eigen smartphone of een multimediasysteem met een scherm van 10 duim.
Twee uitrustingsniveaus
De ë-C3 is leverbaar vanaf het tweede kwartaal van 2024 en wordt verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus: You en Max. De You is voorzien van led-koplampen, Active Safety Brake (noodremsysteem), het nieuwe Citroën Head-Up Display, My Citroën Play met Smartphone Station voor infotainment, elektrische spiegels, automatische verlichting, parkeersensoren achter, een snelheidsregelaar en -begrenzer, manuele airconditioning en zes airbags.
De topuitvoering Max omvat ook lichtmetalen 17-duimsvelgen, een tweekleurige lak met contrasterend dak, decoratieve dakdragers, beschermplaten voor en achter, een aanraakscherm in kleur van 10,25 duim, automatische ruitenwissers, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, een in delen neerklapbare achterbank (60/40), een verstelbare bestuurderszetel, led-achterlichten, automatische klimaatregeling, 3D-navigatie, draadloos opladen voor je smartphone, een achteruitrijcamera en elektrisch bediende ruiten achteraan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be