TEST Dacia Spring Extreme 65: waarom meer betalen?

De Dacia Spring wordt als ondergemotoriseerd beschouwd, maar er bestaat nu ook een versie met 65 pk. Op papier lijkt die beter geschikt voor het huidige verkeer. Bovendien wordt hij alleen verkocht in de Extreme-uitvoering, wat hem nog aantrekkelijker maakt.

Gepubliceerd op 19 augustus 2023
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Dacia Spring Extreme 65: waarom meer betalen?

De Dacia Spring werd al twee jaar geleden voorgesteld en maakte toen meteen indruk als goedkoopste elektrische auto op de markt. Om te slagen in deze uitdaging ontwikkelde het budgetmerk van Renault een auto op basis van de Renault Kwid, die voorbehouden is aan opkomende markten. Om de Spring aan te bieden tegen een aantrekkelijke prijs, werd niet gekozen voor een batterij met grote capaciteit, een zeer duur onderdeel.

Dacia wilde dat de Spring heel licht zou zijn (975 kg) om een redelijk rijbereik tegen een even redelijke prijs te realiseren. Met 230 km WLTP-rijbereik op papier en een prijs net onder de 20.000 euro bij de verkoopstart, haalde de Spring de doelen die Dacia had vooropgesteld. Het enige probleem: de aandrijflijn met amper 45 pk, een heel nipt vermogen om buiten de stad te rijden, vinden zowel de pers als de gebruikers. Daarom moest Dacia de situatie corrigeren.

Dacia_Spring_Extreme-4

Zelfde motor, meer vermogen

Om dit te bereiken, heeft Dacia de elektromotor van de Spring herzien. Die levert voortaan 65 pk, wat mogelijk werd door de rotatiesnelheid te verhogen (14.800 tr/min tegenover 8.500 tr/min bij de 45-versie). Nog altijd geen cijfers om over naar huis te schrijven, maar wel genoeg om de prestaties van de Spring te transformeren: 0 tot 100 km/u wordt nu bereikt in 13,7 seconden (vroeger 19,1) en het duurt nu 13,5 seconden om van 80 km/u naar 120 km/u te gaan, tegenover 26 seconden met 45 pk. Op papier zouden de prestaties van de Spring 65 het mogelijk moeten maken om zonder angst de stad te verlaten en voor meer gemak te zorgen op de snelweg, waar de teleurstellende acceleratie van de 45 pk-versie hem zelfs gevaarlijk maakt, vooral bij het invoegen.

Advertentie – lees hieronder verder

Dacia_Spring_Extreme-3

Upgrade

Het extra vermogen is niet het enige goede nieuws, want Dacia grijpt de gelegenheid aan om de nieuwe Extreme-uitvoering te introduceren op de Spring 65. Aan de buitenkant herken je die aan de nieuwe merkidentiteit met het DC-logo op de voorkant en de letters ‘Dacia’ op de kofferklep. De afwerking onderscheidt zich door koperkleurige accenten op de zijspiegelkappen, voorbumper en dakrails, net als op de middenconsole in het interieur. De Spring staat op dynamische 14-duimsvelgen en is gespoten in de exclusieve kleur Stonewashblauw. Al deze details maken hem iets minder ‘goedkoop’ en aantrekkelijker. Tot de standaarduitrusting behoren getinte ruiten, een snelheidsbegrenzer, een multimediasysteem met een scherm van 7 duim, manuele airconditioning, parkeerhulp en automatische koplampen.

Spring_Extreme_ELECTRIC_65

Eindelijk genoeg vermogen

Je hoeft niet lang te rijden om te beseffen dat de extra 20 pk van deze Spring Extreme de rijervaring volledig verandert. De hernemingen zijn krachtiger en je rijdt vlotter door het verkeer dan met de versie met 45 pk, die als instapmodel in de catalogus blijft. De ongewijzigde batterij heeft een capaciteit van 26,8 kWh.

Dacia_Spring_Extreme-2

Conclusie

De Dacia Spring Extreme 65, die 22.690 euro kost, is sterker geworden en niet alleen op het vlak van vermogen. Het blijft een koopje, want dit is de op een na goedkoopste elektrische auto op de markt… na de Spring met 45 pk, die begint bij 20.990 euro. Kortom, als je op zoek bent naar een zuinige, goed uitgeruste elektrische auto, is er momenteel geen concurrentie.

DEJA_40_000_COMMANDES___DACIA_SPRING_DEMOCRATISE_LELECTRIQUE

De Dacia Spring Extreme 65 in cijfers 

Motor: 1 elektromotor, 65 pk en 113 Nm

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: enkele reductie, 1 versnelling

L/b/h (mm): 3.734/1.579/1.513

Leeggewicht (kg): 975

Koffervolume (l): 270

Batterij (kWh): 26,8

0 tot 100 km/u (sec): 13,7

Topsnelheid (km/u): 125 km/u

WLTP-rijbereik (km): 220

CO2: 0 g/km

Prijs: 22.690 euro

BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 83,95 euro

Ecomalus Wallonië: 0 euro

Voor
  • Eindelijk genoeg vermogen
  • Leuke afwerking
  • Elektrisch én betaalbaar
Cons
  • … maar toch duur voor een kleine auto
  • Te hoog geplaatste zetels
  • Grip kan beter

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Dacia voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Dacia voertuig?
51.753 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.