TEST Dacia Spring: een logische evolutie

De goedkoopste elektrische wagen op de markt onderging een grondige evolutie om zijn kopers nog meer te overtuigen en te voldoen aan de strengere veiligheidsregels. Wat levert dat allemaal op?

7 / 10
Gepubliceerd op 24 juli 2024
Leestijd : 5 min

Deel

TEST Dacia Spring: een logische evolutie

De grote doorbraak van de elektrische auto zal vooral afhangen van het groeiende aanbod van betaalbare modellen. Daarin neemt Dacia een voortrekkersrol in met de Spring, die in 2021 werd gelanceerd als de goedkoopste EV op de markt met een prijs van minder dan 17.000 euro. Dan hebben we het over volwaardige auto’s en geen microcars, die zeer beperkte gebruiksmogelijkheden hebben. De Dacia Spring werd een succes, want intussen werden er al meer dan 150.000 exemplaren geleverd.

Dacia achtte de tijd nu rijp voor een nieuwe generatie van deze compacte elektrische crossover, die zopas werd voorgesteld en in het najaar op de markt komt. Deze tweede generatie gebruikt nog steeds het CMF-A EV platform voor elektrische wagens van de Renault Groep en dus ook dezelfde basisstructuur en de gekende aandrijflijnen, maar toch kan er met de talrijke wijzigingen gerust van een gloednieuwe Spring gesproken worden.

Dacia_Spring_Steenrood-kopie

Nieuwe look

Zo sluit het design van het hertekende koetswerk met strakkere lichtsignaturen nu nauwer aan bij de nieuwe huisstijl van Dacia. Ook het interieur onderging een metamorfose met een herwerkt dashboard met digitale displays, waarmee ook het infotainmentsysteem wordt bediend, en kreeg een nieuw stuurwiel dat nu in de hoogte verstelbaar is. Daarmee vind je makkelijker een goede zitpositie als bestuurder. De zitruimte vooraan is voldoende, maar de twee passagiers achteraan zitten nog steeds vrij krap, zeker als er reeds grotere personen vooraan hebben plaatsgenomen. Maar goed, de Spring is in de eerste plaats een stadswagen voor korte verplaatsingen, zodat dit plaatsgebrek zeker geen al te grote handicap hoeft te vormen.

Advertentie – lees hieronder verder

Dacia_Spring_-_Interieur

In die context volstaat wellicht in de meeste omstandigheden ook de beperkte laadruimte van 308 liter, die na het neerklappen van de achterbank wel kan aangroeien tot 1.004 liter om uitzonderlijk grotere spullen te vervoeren. Bovendien is er vooraan onder de motorkap nog een ‘frunk’, een extra laadruimte van 35 liter, voorzien die handig kan zijn om bijvoorbeeld de laadkabels in op te bergen. Een ander handigheidje zijn de Youclip bevestigingspunten in het interieur, waaraan naar wens verschillende accessoires bevestigd kunnen worden, zoals een smartphonehouder met inductielader, bekerhouders, extra opbergvakjes of haakjes om bagage aan te hangen.

Dacia_Spring_Safaribeige-5

Rond de kerktoren rijden

Voor de aandrijving van de Spring wordt nog steeds beroep gedaan op elektromotoren van 45 pk en 65 pk, in combinatie met een accu met een capaciteit van 26,8 kWh die een WLTP-rijbereik tot 225 km moet garanderen. Tijdens de testrit die voornamelijk over secundaire wegen verliep, kwamen we uit op een verbruik van 14 kWh per 100 km, wat resulteert in een actieradius van zo’n 190 km. Wie echter vooral in en rond de stad toert, zal wellicht makkelijk boven de 200 km uitkomen tussen twee laadbeurten door de regeneratieve werking van dit aandrijfsysteem.

Dat is een rijbereik dat zeker volstaat voor dit type EV, waarmee de gemiddelde gebruiker volgens Dacia vooral ‘rond de kerktoren’ rijdt en slechts 37 km per dag aflegt. Kortom, dit is een ideale elektrische wagen voor pendelaars in eigen regio of als tweede auto in het gezin. Laden moet ook geen probleem vormen, want de relatief kleine batterij kan in 11 uur aan een huisstopcontact volledig worden bijgevuld. Sneller gaat het aan een wallbox van 7 kW of een gelijkstroomlader van 30 kW. Een handig snufje is de bi-directionele V2L-functie waarmee de accu ook stroom kan leveren aan externe toestellen, zoals een grille of een boormachine die je te velde wil gebruiken.

In de periferie volstaat het vermogen van de Spring 65 waarmee we reden ruimschoots om vlot in de verkeersstroom mee te dwarrelen. Daarbij is het lage gewicht van 984 kilogram zeker een troef om vlot uit de startblokken te raken. Net als de compacte afmetingen (lengte 3,7 meter) en de kleine draaicirkel van 9,6 meter de Dacia zeer wendbaar in de stadsomgeving maken.

Dacia_Spring_Safaribeige-4

Uitgebreidere veiligheidssystemen

Een andere belangrijke evolutie op de Dacia Spring is de uitbreiding van de veiligheidssystemen om aan de nieuwe Europese reglementering op dit vlak te voldoen, met onder andere een automatisch noodremsysteem, verkeersbordherkenning met een waarschuwing voor overdreven snelheid en een rijstrook- en waakzaamheidsassistent. Handig hierbij is dat je de niet-essentiële functies, die vaak voortdurend hinderlijk piepen, via een configureerbare toets kan uitschakelen.

Dan komen we bij een heel belangrijke troef van de Dacia Spring: zijn tarief. Met een basisprijs van 16.990 euro voor de Essential 45 bevestigt dit model zijn status van goedkoopste volwaardige EV op de markt. Noteer dat ook de topversie Extreme 65, met als extra’s onder meer een airco, een navigatiesysteem of een bi-directioneel laadsysteem, nog steeds onder de kaap van 20.000 euro blijft.

Besluit: wie voor een beperkt budget elektrisch wil rijden en vooral in de periferie circuleert, zal zonder twijfel gecharmeerd raken door de guitige en handige nieuwe Dacia Spring, die weer sterker voor de dag komt.

Dacia_Spring_2024_prix_1

De Dacia Spring in cijfers 

Motor: 1 elektromotor, 45 of 65 pk en 125 Nm
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat 1 verhouding
L/B/H (mm): 3.701/1.583/1.485
Leeggewicht (kg): 984
Koffervolume (l): 306-1004 (+ 35 frunk)
Batterij (kWh): 26,8
0 tot 100 km/u (sec.): 13,7
Topsnelheid (km/u): 125 km/u
Rijbereik WLTP (km): 225
CO2: 0 g/km
Prijs: 45: v.a. 16.999€; 65: v.a. 18.990€
BIV: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 61,50€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 97,68€
Ecomalus Wallonië: 0€

Dacia_Spring_2024_prix_2
Voor
  • Betaalbare EV
  • Handig en wendbaar in periferie
  • Vinnig in stadsverkeer
Cons
  • Niet geschikt voor langere ritten
  • Matige afwerking
  • Zitruimte achteraan

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Dacia voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.