Autotests

TEST Dacia Spring: Gedaan met excuses!

Na de ‘range anxiety’ is de prijs de tweede rem op de aankoop van een elektrische auto. Wie beter dan Dacia kon dit tweede probleem aanpakken? Wat het eerste betreft, is het nog even doorzetten…

Geschreven door Laurent Zilli | 12/04/2021

Dacia heeft zich gespecialiseerd in het populariseren van welbepaalde segmenten. Zo heeft de Logan de nieuwe auto gedemocratiseerd en heeft de Duster hetzelfde gerealiseerd voor de SUV. Het huidige “te dure” symbool is de elektrische auto. Maar dat was “hiervoor” … Een paar maanden geleden zakte de Renault Twingo Electric al onder de kaap van 20.000 euro. En nu doet zijn Roemeense neef de Dacia Spring nog beter met een basisprijs van 16.990 euro!

Basic maar niet overdreven

Dacia Spring interior

Deze prijs maakt de volledig elektrische wagen inderdaad “toegankelijk” voor het brede publiek. Dat is al heel mooi, maar verwacht natuurlijk geen mirakel: de Spring is een bescheiden stadsauto van 3,73 m die 4 zitplaatsen (achterin wel wat krap) en een vrij ruime koffer van 290 liter biedt. De uitrusting is basic, maar zeker niet karig: airco, elektrische ramen en zijspiegels, een DAB+-radio met Bluetooth-connectie, 6 airbags, een automatische noodremfunctie, een snelheidsbegrenzer, centrale vergrendeling met afstandsbediening, enz. … het is allemaal standaard. Waar de Spring het meest op bekibbelt is de kwaliteitsperceptie. Terwijl de gloednieuwe Sandero niet veel moet onderdoen voor vele duurdere concurrenten, pakt de Spring terug uit met de goedkope plastics van de eerste Logan. Maar goed, je kan niet alles verwachten voor deze prijs… Dit is tenslotte een low-cost elektrische auto, maar wel een degelijke.

Perfect voor zijn taak

Dacia Spring drive

Met zijn 45 pk sterke motor en 27,4 kWh batterij doet de Spring precies wat er van een auto in deze klasse verwacht wordt. Laat je niet misleiden door het lage vermogen: het is in feite vooral de 125 Nm die je gebruikt tijdens het rijden en die er heel goed in slaagt om deze wagen van een kleine ton in beweging te krijgen. De Spring is trouwens één van de lichtste volledig elektrische wagens op de markt. Hij reageert aangenaam in het stadsverkeer en is, zonder een raket te zijn, ook geschikt voor een ritje op de autosnelweg. Kortom, hij is net zo geschikt voor dagelijkse verplaatsingen als vele hedendaagse stadswagens op benzine.

Realistische cijfers

Dacia kondigt een gemiddeld rijbereik van 230 km aan, of 305 km als je enkel in de stad rijdt, en nog 10% meer als je altijd de Eco-modus gebruikt. We slaagden erin om in 13u30 volledig op te laden aan een huisstekker, in 8u30 aan een WallBox van 16A en in nauwelijks 5u met 32A. Wat kunnen we uit deze cijfers afleiden? Allereerst toonde onze test aan dat de 230 km echt haalbaar is, zelfs met flinke stukken autosnelweg erbij. Verder volstaan deze 230 km ruimschoots voor een stadsauto met een roeping als tweede auto, wat ook zal blijken als je eens een overzicht maakt van je dagelijkse ritten. Tenslotte verbruikt de Dacia Spring dankzij alle eigenschappen die we zojuist hebben opgesomd (laag gewicht, beperkte uitrusting…), gemiddeld 10 tot 12 kWh per 100 km: de helft minder dan om het even welke elektrische compacte SUV! Net als de Twingo Electric, waarvan je hier ons testverslag kan lezen, eert dus ook de Spring het basisconcept van de elektrische auto, namelijk energie-efficiëntie.

Conclusie

De Dacia Spring is leverbaar vanaf september/oktober en blijft (voorlopig) één van de zeldzame elektrische auto’s die echt steekhouden. En bovenal is hij betaalbaar. Er is dus geen enkel excuus om niet toe te happen. Behalve misschien een bepaalde vorm van snobisme…

Dacia Spring rear

De Dacia Spring in cijfers

Motor: elektrisch; 45pk; 125Nm

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: automaat 1 verhouding

L/b/h (mm): 3.734 / 1.770 / 1.516

Leeggewicht (kg): 970

Koffervolume (l): 290-620

Batterij (kWh): 27,4

0 tot 100 km/u (sec.): 19,1

Topsnelheid: 125 km/u

Gem.verbruik WLTP: 13,9 kWh/100 km

Autonomie WLTP: 230-305 km

Prijs: 16.990 € BTWi

 

Score van de redactie

Pluspunten

  • Zeer toegankelijk tarief
  • Realistische prestaties voor dagelijks gebruik
  • Autonomie volstaat voor dit concept
  • Echt energie-efficiënt
  • Record koffervolume in deze klasse

Minpunten

  • Harde en holle plastics
  • Krappe achterplaatsen
  • Minder verfijnd rijgedrag

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook