Auto-industrie

Ruim 30 elektrische automodellen, maar welke zijn het goedkoopst?

Geschreven door Joris Bosseloo | 20/01/2021

Het coronavirus heeft roet in het eten van de Brussels Motor Show gestrooid, dus hebben de merken – en ook wijzelf – elk hun eigen versie van het autosalon op poten gezet. Verkopers worden dezer dagen dan ook overspoeld door aanvragen voor offertes en testritten, en veel Belgen vragen zich af welke auto ze precies moeten kopen. Er zijn inmiddels namelijk al een pak elektrische modellen op de markt verschenen…

Elektrische auto’s blijven duurder in aankoop dan vergelijkbare modellen met een verbrandingsmotor, maar anno 2021 worden er gelukkig EV’s aangeboden die binnen veel budgetten passen. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers, want vorig jaar werden er in België ongeveer 15.000 elektrische auto’s ingeschreven, een verhoging van maar liefst 75% ten opzichte van 2019, ook al blijft hun aandeel laag. Helemaal bovenaan de lijst prijkt de , gevolgd door de en de , maar dat zijn voor alle duidelijkheid niet de goedkoopste uit het volledige aanbod.

Welke dan wel?

De goedkoopste elektrische auto die je momenteel in België kan kopen, is de  (waarvan je ons testverslag kan lezen). Deze kleine stroomvreter blijft met een nieuwprijs van 19.750 euro netjes onder de psychologische grens van 20.000, maar dat is dan ook de enige. De nummers twee en drie (de VW eUp! en de Fiat 500e) kosten meteen meer dan 23.000 euro, de kleinste van de hoop (de Smart EQ ForTwo) exact 24.000 en de top 5 wordt ingeblikt door de Citroën ë-C4, waarvoor de Fransen net geen 31.000 euro vragen (terwijl je jezelf voor 9 euro meer de nieuwe MG ZS SUV cadeau kan doen). Daarna volgen de Opel Corsa-e, de Renault ZOE, de Peugeot e-208 en de Mini Electric.

Kijken we naar de andere kant van het spectrum, dan zijn er de Porsche Taycan (ruim 110.000 euro), de Tesla’s Model X en Y (bijna 94.000 en 85.000), de Mercedes EQC (net geen 75.000 euro) en de Audi e-tron (71.530 euro). De meeste modellen hebben een vanafprijs die zich tussen de 30.000 en 40.000 bevindt. Zo kost een Nissan Leaf tegenwoordig 36.540.

Fiscaal aftrekbaar

EV’s danken hun relatieve succes aan hun fiscale aftrekbaarheid op de bedrijfwagenmarkt, maar particulieren blijven afgeschrikt door hun hoge aankoopprijs. Fabrikanten pareren deze “uitvlucht” met het argument dat de TCO (Total Cost of Ownership) gunstig is voor elektrische voertuigen vanwege .

Car Festival: ontdek de allerbeste voorwaarden op nieuwe modellen door !

Artikelbron:

Trefwoorden

Lees ook