De afgelopen weken waren aangenamer. De temperaturen stijgen en de zon laat zich weer zien. Dat is fijn, maar ook gevaarlijk, vooral voor bestuurders die er mogelijk hinder van ondervinden. Door de helling van de aardas staat de zon in bepaalde periodes van het jaar bijzonder laag aan de hemel, vooral in februari, maart, maar ook september en oktober. In deze maanden vindt bijna de helft van de ongevallen door verblinding plaats, omdat het lage zonlicht automobilisten dan het zicht ontneemt.
De statistieken zijn verontrustend: twee op de vijf bestuurders geven toe dat ze al bijna een ongeval hadden door verblinding. En dat is slechts wat uit enquêtes naar voren komt. Wie heeft dit fenomeen nog nooit meegemaakt? Waarschijnlijk niemand... Natuurlijk kan verblinding tot een ongeval leiden. Deze ongevallen zijn vaak aanrijdingen van opzij of van achteren, en de slachtoffers zijn voornamelijk autopassagiers, voetgangers of fietsers. Kwetsbare weggebruikers vormen een derde van de slachtoffers, wat benadrukt hoe belangrijk het is om goed voorbereid te zijn en correct te reageren.

Wat kun je doen?
Om deze gevaarlijke situaties te vermijden, kun je verschillende praktische adviezen volgen. Allereerst – en dat zal niemand verbazen – is het essentieel om altijd een zonnebril binnen handbereik te hebben. Deze bril moet geschikt zijn voor autorijden, dus niet te donker en niet te felgekleurd, om de waarneming van kleuren en details niet te verstoren. Wie een referentie zoekt, moet kiezen voor een zonnebril van categorie 3, want brillen van categorie 4 verminderen het zicht al te sterk.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook het gebruik van de zonneklep in de auto moet een automatische reflex worden. Veel bestuurders vergeten dat dit eenvoudige hulpmiddel niet alleen omhoog en omlaag kan worden geklapt, maar ook zijwaarts kan bewegen. De klep kan namelijk losgemaakt worden aan de kant die zich het dichtst bij het midden van de auto bevindt, waardoor ze naar de zijruit kan draaien en dus bescherming biedt tegen verblinding van opzij. Aarzel ook niet om de zonneklep aan de passagierskant te gebruiken, vooral als die zetel onbezet is. Komt het zonlicht onder de klep door? Overweeg dan tijdelijk de bestuurderszetel wat hoger te zetten, zodat de zonneklep optimaal werkt.

Daarnaast helpt een regelmatige reiniging van de voorruit en het controleren van het peil van de ruitenwisservloeistof om het zicht te verbeteren. Een vuile voorruit kan door de laagstaande zon namelijk sterk verblindend werken, wat het risico op een ongeval vergroot.
Andere technieken
Zodra de zon het zicht begint te hinderen, is het noodzakelijk om je snelheid te verlagen en je rijgedrag aan te passen. Onthoud dat de ogen vijf tot tien seconden nodig hebben om zich aan te passen aan een andere lichtsterkte. In die tijd kan een bestuurder een aanzienlijke afstand afleggen zonder de weg goed te zien. Door je snelheid te verlagen, vergroot je de kans om op tijd te reageren wanneer dat nodig is. Dit kan helpen om plotseling hard remmen te voorkomen. Logischerwijs is het ook belangrijk om genoeg afstand te bewaren tot je voorligger. Voorkomen is beter dan genezen, en een grotere volgafstand helpt bij verblinding.
De laatste tip gaat niet alleen over de automobilist, maar ook over de andere weggebruikers. Verblinding – en de gevaarlijke situatie die eruit voortkomt – kan ook door anderen veroorzaakt worden. Wees dus altijd alert en anticipeer op potentieel risicovolle situaties. Denk bovendien aan fietsers en voetgangers die, verblind door de zon, mogelijk geen enkel besef hebben van een naderend voertuig.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be