Enkele maanden geleden ging de Nederlandse start-up Lightyear failliet nadat ze een elektrische auto hadden voorgesteld waarvan het koetswerk bijna volledig bedekt was met zonnepanelen. Andere bedrijven probeerden het ook, maar met teleurstellende resultaten. Wat ze allemaal gemeen hadden, waren financiële moeilijkheden die hun ondergang betekenden. Dat overkwam ook het Amerikaanse bedrijf Aptera, dat in 2011 failliet ging.

Samenwerking met Pininfarina
Toch keerde het bedrijf in 2020 terug en werkt het sindsdien samen met Pininfarina. Het is trouwens de Italiaanse designer en constructeur die het huidige prototype ontwierp, dat slechts drie wielen telt. De vorm werd uiteraard zo aerodynamisch mogelijk ontworpen, met een uitzonderlijke Cx-waarde van 0,13, zodat het verbruik minimaal blijft. De wagen is uitgerust met een elektromotor die een topsnelheid van 100 km/u mogelijk maakt. De batterij heeft een capaciteit van ongeveer 45 kWh (de precieze capaciteit werd niet vrijgegeven) en biedt een rijbereik van 640 km.

Advertentie – lees hieronder verder
Roadtrip op de openbare weg
Het koetswerk van de Aptera is bedekt met zonnepanelen die hem in theorie een dagelijkse autonomie van 64 km kunnen geven. De auto zit nog altijd in prototypefase en werd onlangs voor het eerst getest op de legendarische Route 66. Volgens de ingenieurs zou hij een afstand van 480 km afgelegd hebben zonder op te laden, dankzij de zonnepanelen die hem tussen de 300 en 545 watt aan elektriciteit leverden, ondanks bewolkt weer en realistische omstandigheden zoals wind, een versleten wegdek enzovoort.

Enkele problemen
In dat kader kondigt Aptera een gemiddeld verbruik aan van minder dan 8 kWh/100 km. Die cijfers doen dromen, maar er zijn toch enkele zaken om rekening mee te houden. Om te beginnen gaat het nog altijd om een prototype waarvan de ontwikkeling verre van afgerond is. Het project heeft ook al de nodige vertragingen opgelopen. De Aptera werd aangeboden voor ongeveer 40.000 dollar aan de eerste investeerders, maar is nog lang geen realiteit. Klanten zouden hun interesse kunnen verliezen, zoals dat eerder al bij andere revolutionaire auto’s gebeurde.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be