Dossier-banden

Sneeuwkettingen of -sokken: welke kies je en hoe monteer je ze?

Om de skigebieden te bereiken, kun je maar beter over de juiste uitrusting beschikken. In bepaalde regio’s volstaan winterbanden niet meer, zeker wanneer de natuurelementen losbreken. Maar wat kies je: sneeuwkettingen of -sokken? Volg de (berg)gids.

Geschreven door David Leclercq | 05/02/2022

Wanneer je voor je jaarlijkse wintertrip naar de bergen trekt, moet je rekening houden met bepaalde regels. Op de steile hellingen van de Alpen, de Dolomieten of de Pyreneeën rijd je immers niet zo gemakkelijk als in ons vlakke land. De omstandigheden zijn moeilijker, wat de komst van ruimingsdiensten kan vertragen of zelfs onmogelijk maakt. Vooral daarom maken bepaalde landen en/of regio’s specifieke uitrusting verplicht voor wie zich in de bergen waagt.

Hoewel ze in heel wat regio’s verplicht geworden zijn, volstaan winterbanden vandaag niet meer. In sommige gebieden moet je tegenwoordig ook kunnen bewijzen dat je sneeuwkettingen of -sokken in je kofferbak hebt liggen. Allemaal goed en wel, maar wat is de beste oplossing?

Advertentie

Niet zomaar overal en altijd

Winterbanden blijven uiteraard basisuitrusting. In veel regio’s (in bepaalde Franse departementen, Duitsland, Oostenrijk enzovoort) is het gebruik van winterbanden of vierseizoenenbanden met 3PMSF-logo verplicht. Terwijl rijden met winterbanden het hele jaar toegelaten is (het is niet verplicht om over te schakelen op zomerbanden in de zomer), is dat niet het geval voor sneeuwkettingen of -sokken.

Die uitrusting kan namelijk het wegdek ernstig beschadigen, vooral als er weinig of geen sneeuw ligt. Het verkeersbord B26 duidt aan dat het verplicht is om sokken of kettingen te monteren, terwijl het B44-bord het einde van deze verplichting betekent. Vergeet niet dat er hoge boetes op staan: 90 tot 135 euro in Frankrijk, ongeveer 100 euro in Duitsland en zelfs meer dan 200 euro in Oostenrijk.

Sneeuwkettingen

avant de prendre la route, il faut s’équiper. Mais que choisir : des chaînes ou des chaussettes ? 

Iedereen kent sneeuwkettingen. Het gaat om een omhulsel van metalen schakels dat rond de band wordt gespannen, zoals een maliënkolder. Er bestaan drie soorten sneeuwkettingen:

  • Kettingen die manueel of automatisch aanspannen. Terwijl kettingen met automatische spanning zich vanzelf rond de banden spannen, moet je bij de manuele exemplaren twee keer enkele meters rijden om ze vast te maken.
  • Textielkettingen bestaande uit schakels van composietmateriaal tussen de sok en de ketting. Dit type ketting is lichter en gemakkelijker te installeren dan de 100 procent metalen exemplaren.
  • Loopvlakkettingen die (zoals een spin) rechtstreeks op het loopvlak worden geplaatst en aan de schroefbout van elk wiel worden bevestigd. De spanning gebeurt automatisch.

Sneeuwsokken

Chaussettes pneus pour neige

Het principe van de sneeuwsokken, die soms ook autosokken worden genoemd, is identiek aan dat van kettingen: de band wordt omhuld om meer grip te geven aan de aangedreven wielen. Maar bij sokken zijn er geen kettingen. Het gaat om een dikke stof rond de banden, net zoals je schoenen aantrekt. Ze zijn dus gemakkelijker te plaatsen en bovendien minder luidruchtig tijdens het rijden. Ook riskeer je geen schade aan de velgen bij de montage. Bepaalde modellen uit het topgamma beschikken over spikes die dit hulpmiddel nog doeltreffender maken. Hoe kies je goede sneeuwsokken? Het kan niet gemakkelijker: controleer hun gewicht. Weegt een sneeuwsok minder dan een kilogram, dan zal ze niet lang meegaan.

Hoe monteren?

Sneeuwsokken en -kettingen monteer je op de aangedreven wielen van de auto. Aan de voorwielen dus bij auto’s met voorwielaandrijving en aan de achterwielen voor auto’s met achterwielaandrijving. In dat laatste geval is het aan te raden om ze ook vooraan te monteren wegens de gewichtsverplaatsing vooraan wanneer je remt. Op de vier wielen dus, net zoals bij auto’s met vierwielaandrijving (4×4).

Installation chaines pneus pour neige

Kettingen installeren is niet altijd gemakkelijk. Zeker niet wanneer je in slecht weer belandt. Je moet rekenen op 15 à 20 minuten. Het is belangrijk om de kettingen correct te monteren, want ze kunnen de velgen beschadigen of zelfs doorbuigen als er te veel spanning op staat. Om de kettingen te monteren, moet je ze op de grond leggen, met de vastklampende kant op de ondergrond, net voor de band.

Daarna beweeg je de auto naar voren om op de kettingen te rijden, vervolgens moet je de twee zijden van de ketting optillen en samenvoegen aan de bovenkant van de band. Pas dan maak je de andere bevestigingspunten vast, gevolgd door het vastmaken van de twee zijhaken om een kruis te vormen.

Vervolgens moet je de sneeuwkettingen aanspannen met behulp van de spanner aan de buitenkant van de band. Gaat het om sneeuwkettingen met manuele aanspanning, dan moet je enkele meters rijden om te controleren of alles wel goed vastzit. De tweede fase van het spannen gebeurt over enkele kilometers, waarbij je niet harder dan 30 km/u mag rijden (dit is de maximale snelheid met kettingen). Dan moet je opnieuw stoppen en de spanner vastdraaien.

De montage van sneeuwsokken is veel gemakkelijker en sneller. Eerst moet je de sneeuwsok op de bovenkant van de band plaatsen, te beginnen achteraan de band, en naar beneden rollen tot aan het midden van de band. Let erop dat de sneeuwsok goed gepositioneerd is aan de binnenkant van het wiel. Dat betekent dat het loopvlak van de band en de sneeuwsok mooi over elkaar liggen. Leg vervolgens de sneeuwsok goed met behulp van de riemen om ze te centreren aan de voorkant van de band. Rijd de auto ongeveer een meter naar voren en beëindig de operatie door de andere helft van de sneeuwsok te bevestigen. Uiteindelijk moet de band volledig bedekt zijn en moet de sneeuwsok gecentreerd zijn.

Hoeveel kost het?

Voor sneeuwsokken variëren de prijzen tussen 40 euro en bijna 200 euro voor het topgamma. Merk op dat het beter is om gehomologeerde uitrusting (door bijvoorbeeld TÜV) te kopen, kwestie van problemen te vermijden. Voor kettingen liggen de prijzen lager. Ze variëren van 30 euro tot ongeveer 120 euro voor kettingen uit het topgamma, gemaakt van composietmateriaal om de velgen niet te beschadigen.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's