Als onze wegen overbelast zijn of zelfs helemaal tot stilstand komen door de eerste sneeuwvlok heeft dat wellicht meer te maken met een gebrek aan voorbereiding van de bestuurders en hun voertuigen dan met de weersomstandigheden op zich. We moeten de feiten onder ogen durven te zien: andere landen die meer aan winterse omstandigheden worden blootgesteld dan België, hebben niet te kampen met deze verkeersproblemen. Denemarken, andere Scandinavische landen, Oostenrijk en zelfs Italië en Frankrijk komen niet tot stilstand zodra het sneeuwt of vriest.
Wat is een winterband?
Wat betekent dat, een winterband? Veel mensen weten het niet maar winterbanden – niet te verwarren met sneeuwbanden – zijn banden die meer aangepast zijn aan koude en vochtige weersomstandigheden, of het nu gaat om sneeuw, ijsvorming of regen. Winterbanden zijn ook ontworpen voor regenachtige momenten. Dankzij hun meer open of uitgesneden loopvlak kunnen ze veel meer water afvoeren en dus aquaplaning beter tegengaan. De specifieke rubbermengeling van winterbanden zorgt voor een betere grip en maakt ze meer geschikt voor lagere temperaturen, meer bepaald onder 7 °C. Ze presteren dus beter qua remcapaciteit en wegligging, zelfs als het droog is.
Zonder al te veel in technische details te treden, heeft de winterband zijn prestaties te danken aan drie bijzondere eigenschappen. Ten eerste is zijn loopvlak beter uitgesneden, terwijl de blokken voorzien zijn van lamellen die zich indien nodig vastklemmen in de sneeuw of het ijs, te vergelijken met noppen. Ten tweede bevat het rubbermengsel meer silica, waardoor het soepeler blijft bij vriestemperaturen. Het loopvlak van een zomerband wordt daarentegen stijver bij lage temperaturen, wat een grotere kans op driften (of slippen) en minder grip oplevert. Ten slotte is de technologie van de blokken van het loopvlak ontworpen om een trilling uit te zenden die de sneeuw afvoert, in plaats van de groeven te vullen zoals bij een zomerband.
Advertentie – lees hieronder verder
Het hele jaar door gebruiken?
Niemand verbiedt je om winterbanden in de zomer te gebruiken. Toch valt dat af te raden. Door de warmte slijten de winterbanden veel sneller terwijl ze ook niet efficiënt genoeg zijn tijdens het remmen. Op weg naar je vakantiebestemming is dat zeker niet ideaal.
De Belgische wetgeving schrijft niets voor wat winterbanden betreft, behalve dat een auto altijd uitgerust moet zijn met vier identieke banden. Het is dus verboden om bijvoorbeeld te rijden met twee winterbanden vooraan en twee zomerbanden op de achteras. Logisch. Je moet wel weten dat in andere landen winterbanden verplicht kunnen zijn. Dat is bijvoorbeeld het geval in Oostenrijk en Duitsland, waar ze verplicht zijn op sneeuw, op straffe van een boete. Dat is ook zo in Luxemburg en uiteraard in Scandinavische landen. Frankrijk heeft winterbanden nu ook vastgelegd in de wet, specifiek voor de departementen die als bergachtig of risicovol beschouwd worden. Het is dus essentieel om je goed te informeren voor vertrek.
Zijn ze hun prijs waard?
Wat de consument vaak tegenhoudt, is de aanschafprijs van winterbanden. Lonen ze wel de moeite? Wellicht wel als je een gemiddelde bestuurder bent, meer bepaald een bestuurder die minstens 15.000 kilometer per jaar aflegt. De prijzen van banden variëren sterk in functie van de afmetingen, maar globaal betaal je ongeveer dezelfde prijs als voor een zomerband van dezelfde grootte.
Het gaat dus om een uitgave, maar die verdien je na verloop van tijd terug door de slijtage. Wanneer je met de winterbanden rijdt, laat je immers je zomerbanden aan de kant en verslijten die niet. Waar je wel extra voor betaalt, is de noodzakelijke seizoenswissel. Reken tussen de 60 en 80 euro voor vier banden als je maar één set velgen gebruikt (dan moet je telkens elke band laten verwijderen en weer monteren) of rond de 30 euro als je hebt gekozen voor specifieke wintervelgen (zeer uiteenlopende prijzen). Er is dus een reëel voordeel, want je vermindert het risico op een ongeval (en dus meerkosten) aanzienlijk. Wat doorgaans afschrikt, is dat je alle banden tegelijk moet vervangen. Dat brengt kosten met zich mee, maar uiteindelijk liggen die niet hoger.
Voor wie zijn vierseizoensbanden?
Er bestaan natuurlijk ook vierseizoensbanden die een compromis vormen tussen zomer- en winterbanden. Hun voordeel: je blijft altijd mobiel, ongeacht de weersomstandigheden. Dat is uiteraard een voordeel, maar vierseizoensbanden blijven wel een compromis, wat betekent dat ze overal goed in zijn, maar nergens de beste. Daarom blijven ze alleen aan te raden voor bestuurders die minder dan 10.000 kilometer per jaar afleggen. Merk ook op dat de prijs van vierseizoensbanden gevoelig hoger ligt dan die van een zomer- of winterband. In het algemeen moet je rekenen op een meerprijs van circa 25 procent.
Welke conclusie kunnen we trekken? Dat een auto nog altijd een grote investering vergt en dat je hiervoor het best de juiste uitrusting voorziet. Zou je in het midden van de winter gaan wandelen in de bergen met slippers? Wellicht niet. Dat is hetzelfde voor je wagen, tenzij je niet meer actief bent en bij slechte weersomstandigheden niet meer buitenkomt.
Kiezen voor winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer, betekent kiezen voor de veiligheid van jezelf en je dierbaren én zorgen voor je mobiliteit. Nog een advies: controleer of de band het bekende 3PMSF-logo draagt dat de minimale prestaties in de winter garandeert. De M+S-aanduiding betekent tegenwoordig nog weinig (alleen een andere profielverhouding).
Tot slot: als je investeert, kies dan meteen voor kwaliteit en niet voor de eerste de beste Chinese banden die tegen een onklopbare prijs verkocht worden. De grote merken hanteren correcte prijzen, terwijl hun kwaliteitsmerken ook producten aanbieden met een zeer interessante verhouding tussen prijs en prestaties.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be