De fiets is in volle verandering. Op technologisch vlak veralgemeent de elektrische aandrijving, een evolutie waardoor meer fietsers zich alsmaar sneller en verder kunnen verplaatsen. Dat verklaart ook waarom fietsen duurder worden en vaker betrokken geraken bij ongevallen of diefstallen. In dat verband kan het interessant zijn om een verzekering te nemen.
De verzekeraars hebben goed begrepen hoe belangrijk het is dat consumenten hun eigendom beschermen. De meeste bedrijven bieden dan ook een fietsverzekering aan. Met succes, want er zijn veel contracten. Volgens de krant Le Soir bedraagt de jaarlijkse groei voor verzekeringscontracten voor fietsen rond de 50 procent (2019-2022).
Let op de leeftijd van de fiets
Meerdere dekkingen zijn mogelijk: een verzekering voor ongevallen, lekke banden, diefstal, panne, vandalisme, lichamelijke schade (het equivalent van een bestuurdersverzekering bij een auto) enzovoort. De formules zijn talrijk. De verzekeraars dekken alle fietsen, zolang ze niet sneller gaan dan 25 km/u, maar verzekeren daarentegen geen fietsen van alle leeftijden. De verzekerde fietsen moeten vrij jong zijn. Volgens Le Soir dekt Ethias pechverhelping voor fietsen van minder dan vijf jaar en diefstal voor fietsen van minder dan twee jaar. De situatie is gelijkaardig bij andere verzekeraars. Er is dus geen sprake van om je tweedehandsfiets van meer dan drie jaar te verzekeren. Goed om te weten.
Advertentie – lees hieronder verder
Natuurlijk kunnen de voorwaarden van het contract sterk verschillen van verzekeraar tot verzekeraar. Daarom is het raadzaam om je noden duidelijk te bepalen en het contract aandachtig te lezen voor je het tekent. Zo is het belangrijk om te weten wat de uitkeringsvoorwaarden zijn bij diefstal of ongeval. Er zijn soms vrijstellingen, maar ook waardeverminderingen na het eerste jaar (of later). Ook kunnen de voorwaarden voor een depannage of herstelling variëren en sommige verzekeraars stellen een vervangfiets ter beschikking, maar andere niet.
Diefstal, de meest delicate clausule
Dat er steeds meer fietsen gestolen worden, zal niemand verbazen. Elke dag worden er in ons land tot 250 fietsen gestolen. Het risico is dus aanzienlijk en de verzekeraars verplichten de eigenaars om enkele voorzorgsmaatregelen te nemen als ze gedekt willen worden voor diefstal.
De eerste opgelegde regel is het gebruik van een goedgekeurd hangslot dat een zekere mate van bescherming biedt. Maar dat is niet alles: voor een tussenkomst na een diefstal, eist de verzekeraar ook dat de fiets aan een vast punt (bijvoorbeeld een paal) vastgemaakt wordt. Sommige verzekeraars gaan nog verder en eisen dat de fiets tussen 22 en 6 uur in een afgesloten en beveiligde ruimte gestald wordt. De plaats van gebruik speelt hierbij ook een belangrijke rol: in Brussel liggen de premies bijvoorbeeld hoger dan elders.
Hoeveel kost het?
De premies variëren uiteraard naargelang de waarde van de fiets en de gekozen opties in de dekking. Net als bij een auto dus. Om je een idee te geven: een fiets van 1.000 euro kost alleen al voor een diefstalverzekering ongeveer 40 euro per jaar.
Als je pechbijstand en bescherming tegen materiële schade erbij optelt, kom je aan 100 euro per jaar. En voor een fiets van 2.000 euro moet je rekenen op 150 euro. Hoe duurder de fiets, hoe meer het afsluiten van een verzekering aangewezen is. Dit is zeker het geval voor bakfietsen, waarvan de aankoopprijs al snel 5.000 euro bedraagt.
Deze verzekeringsproducten zijn ook gericht op andere vormen van zachte mobiliteit, scooters, hoverboards, monowheels enzovoort. Wat je moet weten, is dat een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid auto verplicht is zodra de maximumsnelheid hoger ligt dan 25 km/u (zoals bij speedpedelecs).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be