Citroën speelt al jaren met het idee om een nieuwe 2PK of een moderne DS te bouwen. Maar voorlopig blijft het bij geruchten zonder resultaat. De concurrentie heeft dat erfgoed intussen beter benut, kijk maar naar Renault met de R4 en R5, Mini of Fiat met de 500.
Olivier François, marketingdirecteur van Stellantis en merkverantwoordelijke bij DS, sprak zich eind 2024 uit over het onderwerp: “We werken eraan. We gaan het doen, maar nog niet meteen”, verklaarde hij toen aan persagentschap AFP. Dat deed hij naar aanleiding van de voorstelling van het concept SM Tribute, een eerbetoon aan de Citroën SM en tegelijk aan Maserati, wiens toekomst bij Stellantis almaar onzekerder wordt. De hamvraag bij Stellantis is dan ook: onder welk merk moet de erfgenaam van de DS vallen? Citroën of zustermerk DS, dat symbool staat voor Franse luxe?
Het hele Stellantis-team beseft wel dat er een sterke vraag leeft naar een nieuwe DS. Diezelfde Olivier François zei: “We hadden jullie iets kunnen voorstellen dat geïnspireerd was op de DS van 1955, dat is waar iedereen op wacht.” En hij voegde eraan toe: “Ik denk dat dat precies de richting is waarin we moeten gaan. Met de SM tonen we wat we straks met de DS zullen doen.”

Advertentie – lees hieronder verder
Mistgordijn?
Maar voorlopig lijkt het erop dat Stellantis vooral de sporen bewust wil vertroebelen. Zeker met het merk DS, dat zich profileert als de technologische voortrekker, terwijl dat vroeger precies de rol van Citroën was. Al tien jaar lang raakt DS niet echt van de grond. Het succes blijft beperkt, zoals blijkt uit de teleurstellende verkoop van de grote DS 9, die in 2020 werd gelanceerd en waarvan de productie sneller dan verwacht wordt stopgezet. Het grote publiek loopt niet langer warm voor Franse luxewagens. Dat is al zo sinds de Renault 25. Alleen lijken de merken dat maar niet te beseffen.

Welke kaart moet Stellantis dan trekken? Waarom niet de DS van 1955 nieuw leven inblazen? Die heeft een geschiedenis die bij iedereen iets oproept, zelfs bij jongeren. Maar de angst zit diep. Angst om opnieuw te falen, om weer teleur te stellen. Nochtans zijn er vandaag manieren om het risico te beperken. Dat bewijzen de beelden van een moderne DS die volledig ontworpen werd met artificiële intelligentie (en een beetje menselijk talent, dat zie je meteen) door de Nederlandse designstudio The Brink Agency, die ook instaat voor het design van Spyker. Een van hun teamleden deelde enkele beelden van een toekomstige DS als restomod. En die beelden zijn bijzonder geslaagd: ze combineren de geest van de DS uit 1955 met de moderniteit van de auto’s van vandaag. Het ontwerpbureau verduidelijkt zijn aanpak: “Het ging er niet om een klassieker opnieuw te tekenen. Het ging erom een legende een toekomstig silhouet te geven.” Hallo Citroën, nemen jullie nu eindelijk het stuur in handen?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be