Deze feiten werden zopas door de Nederlandse media gemeld en zijn bijzonder verontrustend. Net als vorig jaar voeren klimaatactivisten weer actie tegen SUV’s en crossovers die volgens hen “één van de grootste oorzaken van de wereldwijde stijging van de CO2-uitstoot zijn”. Tegelijk klagen ze aan dat SUV’s meer luchtvervuiling veroorzaken dan kleinere auto’s, dat ze gevaarlijker zouden zijn bij aanrijdingen met voetgangers en dat de bestuurders doorgaans agressiever rijden. Nou…
Guerrilla tegen SUV
Dat zijn voldoende argumenten voor deze activisten om de guerrilla in te zetten tegen wat zij ‘verderfelijke, benzineslurpende tuigen’ noemen. En dit gebeurt wel op een heel drastisché én gevaarlijke manier: door de banden van de SUV’s plat te zetten, zodat de eigenaars zich wel te voet, per fiets of met het openbaar vervoer moeten verplaatsen.
Er doken al verscheidene meldingen op in Den Haag en Amsterdam. Maar de kans is groot dat de acties zich verderzetten in de rest van Nederland en de buurlanden. De groep zegt ook al toegeslagen te hebben in onder meer het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Zweden en Nieuw-Zeeland. De slachtoffers vonden telkens een pamflet op hun auto met hogerstaande argumenten en waren meteen een tijd geblokkeerd om de lekke band te (laten) vervangen.
Advertentie – lees hieronder verder
Gelukkig leidde deze onverantwoorde acties niet tot ongevallen en merkten de eigenaars tot hiertoe op tijd op dat ze een lekke band hadden. Een klapband kan immers tot leiden een verlies van de controle over het stuur en kan ernstige ongevallen met een mogelijk fatale afloop veroorzaken.
Het spreekt voor zich dat de overheid en het gerecht zwaar tillen aan deze gevaarlijke acties die mogelijk het leven van de geviseerde automobilisten en hun passagiers kan kosten en daarom zelfs als poging tot doodslag gecatalogeerd kan worden.
Ook steden weren SUV’s
De strijd tegen SUV’s of cross-overs barst tegenwoordig trouwens op verschillende fronten los, aangezien verschillende steden proberen ze tegenwoordig uit het centrum te weren omdat ze te groot, te gevaarlijk en te vervuilend zouden zijn. Alleen is dit zeer moeilijk, omdat een SUV en dergelijke niet als een specifieke aparte klasse in de verkeerswetgeving wordt omschreven.
In plaats van de auto steeds harder te bestraffen, zou het beleid van de steden er dus misschien vooral uit moeten bestaan om het openbaar vervoer te promoten met een uitgebreide en betrouwbare dienstregeling in combinatie met een gunstig tarief, zodat de keuze om de auto aan de kant te laten evident is voor de burgers.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be